Najlepšia kresťanská kniha desaťročia v USA 8.čásť

Aká je, čomu veríme, sila viery, pravosť viery
rudinec
Príspevky: 331
Dátum registrácie: Pi Okt 08, 2010 11:56

Najlepšia kresťanská kniha desaťročia v USA 8.čásť

Príspevok od používateľa rudinec »

na nás. Místo abychom byli transformováni do Jeho obrazu Božím Duchem, snažíme se transformovat sami sebe silou visualizace do nového obrazu, který jsme si sami vyfantazírovali! Visualizace a jiné okultní techniky k aktivizaci mocných sil se praktikovaly tajně a důsledně po tisíce let. Dnes se přestaly skrývat a jako část New Age hnutí jsou srdečně přijímány dokonce i upřímnými Křesťany, kteří nemají tušení o původu a nebezpečí zahrnuté v provádění toho, co tak snadno přijímají. Následující výzva od populárního pastora v Jižní Kalifornii je zcela typická tomu, co dnes mnoho kongregací slyší: "Minulý měsíc se hostující řečník zeptal otázku, která pronikla mým srdcem. Ta otázka zněla: "Jaká by byla ta největší věc představitelná ve vaší mysli, kterou by jste kdy mohli pro Boha vykonat? .. Sněte opravdu mohutně! Udělejte visualizaci něčeho totálně nemožného ve vašem srdci... Bůh chce aby jste věděli, že to je právě ten sen, který On chce aby jste věřili a pracovali pro jeho splnění. Chci aby jste všichni měli mé čtyřdílné učení o víře a vizích. Vím že to udělá revoluci ve vašem životě! Toto vzrušující učení zahrnuje: l & 2: Síla positivní víry 3: Tvořící síla vizí a snů. 4: Spirituální "rození" (birthing) skrze vize a sny". (Gary Greemvald. pastor of the "Eagle Nést Ministries", in a letter to members December.5 1985).
Opět je zde nebezpečí ve zmatku v rozlišení mezi námi vykouzlenými sny o úspěchu a Boží vůlí pro naše životy, rozvíjení technik pro splnění naších tužeb a zaměňování imaginárního procesu, který my sami vytváříme a inspirací, kterou může dát pouze Bůh. Bohužel praxe visualizace, i když přichází jako pomoc k motivaci, pouze zdůrazňuje nezdravé zaujetí v úspěchu, ale také nevyhnutelně vede k příštímu kroku: víře, že naše mysl nějak vykonává nebo spouští záhadnou sílu, která tvoří v reálném světě to, co bylo visualizováno ve světě imaginárním. Tato základní čarodějná víra je bází kultů "Mind Science (Religious Science, Christian Science, Unity a celý PMA success/motivation svět).
Vezměte na příklad "Concept Therapy", známé také pod jménem "Conceptology", která "změnila životy" mnohých, svou metodou psychoterapie, mixovanou s Orientálním mysticismem a oku!tem:°Co "Concept Therapy" dělá je, že představuje v jednoduše pochopitelném jazyku "Wisdom of Ages", jako na příklad starodávný "Hermetic Law", který jedná se vztahy mezi věcmi na fyzikální rovině, mezi myšlenkami které myslíme a mezi činy které děláme.. V auto sugesci, nebo sebe-hypnózou uložíte své vlastní představy do vašeho podvědomí, bez zásahu myšlenek pochyb.... podvědomí pak není zatíženo slovy ale spíše pocity. Dostaneme to, co si představíme... když si podržíte jednu představu - a vyloučíte všechny ostatní myšlenky - po třicet tři a jednu třetinu vteřiny, podaří se jí, (té představě) zapadnout do podvědomí a v pravý čas se ukáže ve vašem životě... Je velmi cenné se naučit, jak učinit naše přání skutečnými, ne ze sobeckých, sekulárních důvodů, ale abychom, nakonec vytvořili a manifestovali "Master Image" tak, že nakonec budete spojený "se vším Životem" (to become oné with all of Life) jako část mocné mezinárodní organizace zasvěcené Pravdě, té Pravdě, která lidi osvobozuje0...(William Wolf. " Psychic Self-Improvement for the Milions",1969).
ZPSYCHOLOGIZOVANÁ "BILA MAGIE".
Tragicky, mnoho toho co je přijímáno jako Křesťanství - dokonce i v evangelických kruzích, vypadá jako "zpsychologizovná" bílá magie, kterou propagují skupiny "sebe-pomoci". Jeden velmi známý a uznávaný křesťanský spisovatel píše: Cokoliv si dovedete vymyslet, v cokoliv jste schopní uvěřit, toho jste schopní dosáhnout" (Glen Bland, "Success!", 1983). Tento autor tvrdí, že Ježíš používal tuto "sílu víry k hojení, k proměnění vody ve víno," a že je to "univerzální a mocná síla", kterou může dosáhnout každý. Velmi nenápadně víra přestává být soustředěna na Boha a obrací pozornost na sílu mysli, probuzenou a řízenou vlastní představou. Jeden z velmi uznávaných pastorů vypráví, jak on a jeho žena "naplnili kostel" jeden deštivý večer tím, že si visualizovali "lidi přicházející jako mocný proud, který se valí do kostela". (N.V. Peale,"Imaging"). Peale připisuje tento "zázrak" síle, kterou Bůh dal do našeho "nevědomí" (unconscious), sílu, která mění přání ve skutečnost - pakliže přání jsou dostatečně silná.
Nedávno ten stejný autor obhajoval ještě otevřenější okultismus: "Marilyn Helleberg navrhuje meditaci, při které si představujete bílou mihu či opar, naplněný myriádami malých bodů energie, které se třpytí jako diamanty. Vědci říkají, že je to substance života - životní síla.... Visualizujte si tuto mlhu nad sebou, kolem sebe, tekoucí po vás dolů jako vodopád zářivého
85

světla. Potom ji vdechněte do sebe a představujte si, jak stoupá skrze hrdlo do vašeho mozku, oživuje a zostřuje vaší mysl - oživuje ji novou silou...
Praktikoval jsem tento typ meditace po několik dní a mohu potvrdit, že už po páté či šesté se člověk počne cítit nějak jinak. Indukuje to pocit životní energie, uvědomění si Boží přítomnosti. Kdo je Bůh? Nějaká teologická bytost? On je mnohem větší, než teologie. Bůh je vitalita. Bůh je život. Bůh je energie. Jak tak vdechnete Boha do sebe, jak si tak představujete Jeho energii, budete "znovu dobit" (reenergized). (Norman Vincent Peale, "No More Stress or Tension", 1986).
Je zcela nepochopitelné, jak může být taková bílá magie učena vedoucím v křesťanské kongregaci a přijímána Křesťany! Ještě více neuvěřitelná je skutečnost, že jiní křesťanští vedoucí takové učitele chválí! Nedávno, jeden přední křesťanský analytik napsal na celou stránku "hold člověku". (Jamie Buckingham. "A Smáli Tribute", 1986). Tragedie je v tom, že praví a upřímní hledači Boha jsou svedeni do přesvědčení, že toto lze udělat skrze "dýchání bílé mlhy!" Takové techniky okrádají lidi o skutečný kontakt s Bohem, po kterém touží.
Křesťanští vůdci, kteří by měli hájit církve od omylů, nyní otevřeně schvalují okultní metody, a někteří dokonce navrhují, že Ježíš byl vlastně šamanem! Přečtěte si následující zprávu vysílanou v roce 1986: Dr.Doran McCarty, profesor na Golden Gate Baptist Theological Seminary navrhnul název "Nový Šaman" v jeho úvodním proslovu na fakultě. "The Making of s New Shaman" bylo prezentováno jako část projevu v kapli, na počátku jarního semestru. "Nový Zákon nám zobrazuje Ježíše jako šamana, McCarty prohlásil.(News relcasc on Feb.13 1986 from the Office of Communication, Golden Gatc Baptist Seminary).
Takovéto charakterizování Ježíše Jižním Baptistickým seminářem, by byl kdysi šokoval kdekoho - dnes už ne! Plodný pisatel Morton Kelsey, jehož knihy široce ovlivnily církve za hranicemi jeho vlastní Episkopální církve a charismatických kruhů, přidaly snad nejvíce ze všech jiných pramenů k názoru, že Ježíš následoval dlouhou tradici šamanů a že i my bychom měli hledat tyto "psychické" síly které se v této tradici praktikují. Přesto že Kelsey prosazuje všechny formy ESP (extrasensory perception = mimo smyslové vnímání), používání věšteckých pomůcek jako Ouija board, a komunikace s mrtvými, jeho knihy jsou studovány v evangelických seminářích a je dokonce nazván "jedním z nejvýznamnějších duchovních vůdců v dnešním Křesťanství (Reid & Wirkler, "Seduction?"), a dokonce "prorokem, kterého Bůh povolal pro tuto dobu" (Audio casette by Dr.Bruce Morgan).
BIBLICKY KONTRAST.
Hlavní část problému vězí v graduálním přijetí nového významu slova "meditace". V Západním světě - až do nedávná - "meditovat" znamenalo racionálně a hluboce o něčem přemýšlet. Vliv Orientálního mysticismu přinesl ale nový typ "meditace", který zahrnuje v sobě úplnou antitezi.Ano, racionální myšlenka je považovaná za překážku. Tento druh "meditace" má v sobě stavy vědomí a subjektivní dojmy, při kterých už mysl proces neřídí - ale něco jiného je u volantu. Člověk je při tom smeten do mystického proudu představ a pocitů.
Toto je v přímém konfliktu s Biblí. Biblická meditace zahrnuje Boží pravdu - ne pocity či fantazii, a jejím výsledkem je hlubší porozumění a ocenění Boha a Jeho Slova a zároveň těsnější chůze s Ním. Jozue dostal příkaz, aby "meditoval nad Písmem dnem i nocí (Jozue 1:8). David píše, že meditoval o Bohu (o Jeho osobě, charakteru, moci, lásce, o Jeho činech, vůli - Žalm 63:6). Ten nejdelší Žalm (119) obsahuje mnoho referencí o meditování nad Božím Slovem, Zákonem, svědectvím a pod.
Potom co Pavel důkladně vysvětlil správné doktríny Timoteovi, přidává k tomu radu: "Zamysli se nad tím, medituj o tom plně". V celé Bibli neexistuje jeden verš, který by spojoval imaginaci nebo visualizaci s meditací! Namísto subjektivních prožitků a prchavých pocitů, biblická meditace je solidní a sebejistá. Vede k porozumění (Žalm 49:3) a k veliké radosti (Žalm 104:34). Jeremiáš přirovnává meditaci k pojídání Božího Slova. Jeho zkušenost by měla být i naší zkušeností: "Tvá slova se objevila a já je pozřel; a Tvé slovo bylo pro mne radostí a veselím mého srdce, protože jsem nazýván Tvým jménem, můj Pane, Bože zástupů"... Jeremiáš 15:16.
KŘESŤANSKÉ ZNEUŽÍVANÍ VISUALIZACE.
86

Pokus integrovat psychologii a Křesťanství zrodil početné nové techniky pro modlitbu a hojení, které byly neznámé historickému Křesťanství a neexistují ani v Bibli. Mezi nejpopulárnějšími jsou "vnitřní hojení" (inner healing) nebo "healing of memories" (hojení vzpomínek), která, jak všichni jejich uživatelé věří počala hojitelskou praxí Agnes Sanford v prvním desetiletí po Druhé Světové Válce... V knize, která se skládá z kritických reakcí na "Seduction of Christianity" od Roberta Wise, Paul Yonggi Cho, Dennis a Rita Bennett a několika dalších, člověk najde opakované poukazy na dříve zcela neznámé pojmy jako "visualization prayer", "new forms of prayer", "prayer technique", "visualization added force to her spoken prayers", "Christian visualization", "the role of visualization and imagination in prayers for healing of memories", "prayers using imaginary" a jiné...
Křesťanský psycholog který je považovaný za jednoho z pionýrů této poradní metody s použitím modlitby, imaginace, identifikace a osvětlení "bolísek" z minulosti a "positivní visualizace", vysvětluje že imaginace se používá: 1) "znovu vytvořit bolestnou vzpomínku" ... "visualizovat ji tak, jak se stala" (David A. Seamands, "Healing of Memories", 1974). 2) "visualizovat si Krista, jak je přítomný u našich bolestných událostí. Toto je oprávněné, on filozofuje, protože Kristus je Pánem času - minulosti, přítomnosti, budoucnosti. K podpoření takových názorů je prohlašováno, že Francis MacNutt, ve své klasické knize "Healing", také poukazuje na "všudypřítomnost Ježíše při vnitřním hojení", a že "visualizací dovolíme Ježíši, Pánu "historie, aby kráčel cestou, kde naše bolesti leží". Ovšem, ani jeden z autorů neudává jediný verš z Bible, který by podpořil "visualizaci Ježíše". Ani nikdo nevysvětluje, proč MacNutt a jiní katolíci dostávají stejně dobré výsledky vnitřního hojení skrze visualizaci Marie, která každopádně není "Pánem času", ani není schopná "kráčet cestou, kde naše bolesti leží". Kromě toho, spousta okultistů dostává stejné výsledky skrze visualizaci všech možných "vnitřních vůdců" (inner guides).
CESTA ODPUŠTĚNÍ.
Fakt že my musíme odpustit těm, kteří nám ublížili je jasný, a důsledky neuposlechnutí tohoto nařízení jsou více než vážné: Pakliže neodpustíte druhým jejich přestupky, potom ani Bůh neodpustí přestupky vaše..Matouš 6:15. Marek 11:26... A že žádný speciální a dlouhý proces pro odpouštění druhým - jako "vnitřní hojení" nebo "psychologické poradenství není zapotřebí je jasné z Kristova: Když se modlíte, odpusťte to co máte proti druhým, aby váš nebeský Otec mohl odpustit vám"....
v
Žádny skutečny Křesťan by neměl mít v srdci zášť nebo zlobu proti komukoliv, ať už mu ublížil jakkoliv! Můžeme být takového pocitu zbaveni v okamžiku, kdy se tak rozhodneme aktem z vlastní vůle, zakotvené v lásce a odpuštění, které jsme od Boha obdrželi my. Jelikož Bůh odpustil mně, nemohu přece odmítat odpustit těm, kterým odpustil On! Mám potíže s někým vycházet v dobrém? Pakliže se upřímně obrátím na Boha, aby takové osobě požehnal, můj postoj se nevyhnutelně musí změnit, protože je nemožné cítit nepřátelství vůči někomu, pro kterého jsme prosili za Boží požehnání.
Ten celý proces "vnitřního hojení" je nejenom nepotřebný, ale zároveň popírá to, co pro nás udělal na kříži Ježíš Kristus. Na skutečného Křesťana minulost nemá moc a je vyřízená vykoupením skrze Kristovu prolitou krev. Co říká Písmo? "Staré pominulo, hleď vseje nové". 2 Korint. 5:17. Pro Pavla to nebyla nějaká teorie, ale nádherná pravda, která změnila jeho život. Proto mohl triumfálně říci: .."zapomínám na to, co je za mnou a snažím se dosáhnout toho, co je přede mnou. Usiluji o cíl. kde leží cena vysokého povolání Boha skrze Ježíše Krista"...Filip.3:13-14...
ŽIT VÍROU.
S tímto nebeským cílem před sebou Pavel prohlašuje: "Žijeme z víry, ne z toho co vidíme"..2 Korint.5:7.. Visualizace je pokusem žít podle toho co vidíme, ne podle toho co věříme. Přesto se podává obhajoba visualizování toho, za co se modlíme argumentem: Používání symbolů a představ v modlitbě může pomoci lidem aby přešli od možnosti k realitě. Mnoho lidí potřebuje pomoc, kterou taková modlitba nabízí. Pokřesťanštělá visualizace se tak stává technikou pro vytvoření víry: "Imaginace se používá proto, aby Boží sliby se staly více reálné. Jeden z vážených křesťanských vůdců navrhuje: Pakliže člověk si vědomě visualizuje sebe v
87

přítomnosti Ježíše, je to ta nejlepší záruka pro udržení víry, kterou znám". (What Does It Také To Be A Christian? An interview with Norman Vincent Peale in Apríl 1986).
Tato nová teorie nemá žádnou oporu v Písmu. Naopak, jak W.H. Griffith Thomas píše: Samozřejmě musíme věřit našemu nebeskému Otci! Dva Křesťané si tak povídají o svých zkušenostech. Jeden praví: "Je hrozně těžké věřit Bohu a uvědomovat si Jeho ruku v temných průchodech našeho života"... Druhý odvětil:"Víš bratře, pakliže nemůžeš věřit člověku, když je někde kde ho nevidíš - ten za mnoho nestojí; když nemůžeš věřit Bohu ve tmě, ukazuje to, že Mu nevěříš ani trochu"... Žalm 91 neříká "Pod Jeho křídly uvidíš" ale "pod Jeho křídly budeš věřit"...
Ti kteří "visualizují" Krista, nebo dokonce Boha věří, že se nějak dotýkají hluboké roviny reality, a to že je umožněno skrze záhadné síly mysli. Obhájci tohoto většinou spojují imaginace ("imaging") s „pozitivním myšlením a vírou" (Peale, "Imaging"). Když příznivě komentuje ne jednu velmi populární knihu, která presentuje tento konceptjeden z nejpřednějších křesťanských psychologů, evangelický vůdce, který také obhajuje imaginaci s Kristem, píše: Norman Vincent Peale to popsal takto:"Imaginace (imaging) je něco jako laserový paprsek imaginace, rukojeť mentální energie, která uvolňuje mocné vnitřní síly, které mohou přinést úžasné změny v životě osoby, která tu imaginaci provádí". On (Ježíš) byl prvním, kdo učil moc imaginace" (Norman Wright. "The Healing Of Fears". 1981).
Marně hledáme v Novém Zákoně, abychom našli cokoliv o tom, že Ježíš učil "sílu imaginace (power of imaging) a člověk marně přemýšlí, co visualizovaný mentální obraz vytvořený vlastní imaginací, má společného s realitou a morálním obsahem víry. A jelikož ani Ježíš, ani žádný z Jeho apoštolů neučil ani nedělal "tvořivou imaeinaci" (creative imaging), proč tedy, tolik církevních vedoucích to považuje za "nejlepší záruku" pro "udržení víry"? A opět, je to psychologie tím, že posvěcuje visualizaci jako "vědeckou", udělala tuto okultní techniku přijatelnou nejen moderní společnosti Západu, ale také Křesťanství.
VISUALIZACE ZPSYCHOLOGIZOVANÁ A POKŘEŠŤANŠTĚLÁ.
Švýcarský psychiatr Caři Gustav Jung má největší "zásluhy" na rozšíření (jak ve světě, tak i v církvích) na imaginaci, "vedenou představu" (guided imagery), a visualizaci za účelem prožití minulosti a spojení se s "vnitřními vůdci" (inner guides) včetně "Ježíše", "Marie", "Boha". Agnes Sandford, která přinesla "vnitřní hojení" a visualizaci do Křesťanství, byla silně ovlivněná Jungovým učením. Agnes Sandford je mrtvá - ale její blízký přítel Morton T. Kelsey pokračuje v rozšiřování teorií, které Jung získal z démonických zdrojů.
Jungova "aktive imaginacion" a "archetypal images" hrají hlavní roli pro Kelseye v kontaktu se světem duchů: "Je mnoho cest jak vejít do podivného - někdy hrůzného teritoria vnitřního světa. Metody, o kterých je zde zmínka, jsou dobře vyzkoušené způsoby použití imaginace pro náboženské účely. (Morton Kelsey, "Transcend:A Guide For the Spirituál Quest", 1985)... Pouze skrze použití představ v našich meditacích, můžeme ve skutečnosti otevřít dveře do vnitřního světa a projít jej a prožít bohatství dosažitelné ve spirituální realitě...
Morton T. Kelsey byl po krátký čas pastorem Agnes Sandfordové v Monrovia, v Kalifornii. On a její syn John Sandford, odjeli do Zurychu, kde studovali na C.G.Jung Institutu a vrátili se jako "jungiáni" skrz naskrz. Jejich početné knihy později ještě Jungovo učení rozvedli. Oblékli jej do křesťanského hábitu a zanesli do nic netušících církví... Poukazy na Caři Junga v "Seduction of Christianity" přivedly pastora ve Flushing, New Yorku k pečlivému a intensivnímu vyšetření, které trvalo šest měsíců. Vyšetřování na téma Jung, Sandford, Kelsey a jejich vliv na církve. V dopise adresovaném vedoucímu v charismatickém hnutí, ve kterém doznal svou vlastní 15ti letou účast, pastor píše: "Došel jsem k přesvědčení, že existuje masivní svod a klam v dnešním Křesťanství .. převážně zahrnující teorie a metodologii Caři Junga. Ten nám říká, žeprecedenty pro jeho práci jsou v heretickém Gnosticismu a středověké okultní alchymii. Dvěma známým křesťanským vedoucím napsal: Ti, kteří provádějí "hojení vzpomínek" musí každopádně uznat kořeny Jungianismu v Agnes Sandfordové. Pakliže ne, klamete. Dále musíte vysvětlit Křesťanům, proč schvalujete zavedení Jungiánského okultu do církví... Jung připočítává své objevy svému "duchovnímu guru" Filemonovi - jak ho nazývá, který byl jeho "spirituálním vůdcem"... Podle mého názoru, teorie Caři Junga nám podávají
88

podvod nejvyššího řádu. To nebyl nějaký obyčejný démon, který si toto vymyslel. Jak se cítíte, když kniha, kterou nazýváte* "klasikou této generace" obsahuje materiál, který má na svědomí Jungův "spirituální vůdce?".(Don Matzat v dopisu Johnu Sandfordovi, a druhý adresovaný Jamie Buckingham, 1986).
ZRÁDNÝ VLIV CARL JUNGA.
Ze Jung byl hluboce démoni/ováný okultista již z dětství není možno popřít. (Jung, "Memories, Advcntures and Reflections", 1963) a jeho spojení s "vnitřním hojením" a "visualizací" prováděných v církvích, je nad všechny pochyby jasné... Když se tito dva "velikáni", Freud a Jung v 1909 a ještě v 1912, Jung úmyslně vyvolal nějakou spirituální aktivitu (poltergeist activity) která tak Freuda polekala, že omdlel. Když se to stalo podruhé, Freud obvinil Junga, že mu přeje smrt (Freud měl obcesivní strach ze smrti), čemuž později sám Jung počal věřit, když v jednom ze svých snů zabil Wagnerova hrdinu Siegfrieda. Ve svém, ne zcela normálním rozpoložení, Jung interpretoval "Sig" jako Signund (Freud) a on sám byl přemožen strachem. (Jung. "Memories"). Po plných šest let poté, Jung živořil na pokraji šílenství.
Na počátku ve snech, později ve vizích a nakonec při plném vědomí (když se stal tak psychotickým, že ztratil smysl pro rozdíl mezi skutečností a neskutečností), Caři Jung měl opakované "návštěvy a zjevení" ze spirituálního světa , potom dokonce i prožitky s "Bohem" a "Duchem Svatým", který na něj sestoupil "v podobě holubice". Jungova široká škála okultních zážitků zahrnovala údajné konverzace a i cestování s mrtvými. Byla to ta "odhalení", která získal v rovině spiritismu, téměř na hranici šílenství okultismu - obzvláště odhalení od jeho "spirituálního vůdce" Filemona, která se stala bází pro psychologické teorie, které Jung vyvíjel po zbytek svého života. Toto nejsou smyšlenky - Jung to dobrovolně přiznal. A na těchto "ďábelských doktrínách" a ne na Písmu, jsou praxe "vnitřního hojení", "meditací" a "visualizací" založené - a církve je přijaly s otevřenou náručí....
ROZEZNÁVAJÍ JUNCOVO UČENÍ?
Jsou si, křesťanští vedoucí, kteří propagují Jungovy teorie, vědomí jejich pravého zdroje? Někteří si možná uvědomují - jak Leanne Payne - že "Jungovy předpoklady křesťanské nejsou, jsou gnostické, což on připouští.(N. Carver. "Dreaming With Jung", 1986). Přes to všechno, právě tak jako mnoho jiných křesťanských vůdců, Payne shledává Jungovy názory "užitečné".... Opat David Geraets z benediktinského opatství v Pecos, New Mexico (katolicko-charismatické útulkové středisko, které je silně ovlivněné celým hnutím "vnitřního hojení" jak katolického, tak i protestantského), prohlásil: "Junga musíte číst opatrně...nějaké omyly udělal". (Nick Carver, "Dreaming With Jung").
A přesto opatství v Pecos je známé tím, že zahrnulo Jungův přístup do učení "charismatického oživení a spirituálního růstu" ("Dreaming"). Jsou démonická "odhalení" pouze omyly? A je "opatrný přístup" dostatečný, když jednáme s doktrínami démonů, které nás učí "seducing spirits?". Nick Cavnar je editorem pro "New Covenant. Vysvětluje proč některé Jungovy koncepty jsou "užitečné": "Jung identifikoval určité "nevědomé" (unconscious) obrazy sil, které nazval "pratypy" (archetypes), jako "aninia" a "animus"... Jung věřil, že nevědomí mysli (unconscious mind) je říší (oblastí) duchovního, mystického. Ti, kteří považují moderní církve za příliš racionální, nacházejí v Jungovi podporu pro mystičtější a experientiální (odvozené ze zkušenosti) náboženství.
Charismatické oživení, se svým důrazem na spirituální zkušenosti a vnitřní hojení, je přirozenou půdou pro zájem o Junga. Pravda je pravdou - kdekoliv ji nalezneme; cokoliv je pravdivé v Jungovi, může být přijato a používáno Křesťany..."
Člověk se může jenom ptát, zda Křesťané, kteří doporučují studovat Junga "opatrně", si uvědomují skutečnost, že adoptují do Křesťanství "odhalení", která Jung dostal od démonů.... Zatím co popírá jakékoliv ovlivnění od Junga, vedoucí "vnitřní hojíte!", John Sandford připouští, že si "vypůjčil" Jungův výraz "pratypy (archetypes). Sanford tvrdí, že mu to Bůh zjevil z Genese 1:27, že muž ztělesňuje také ženskou přirozenost a žena mužskou, které nazval "ženský a mužský pól". (John & Paula Sandford, "The Transformation of the Inner Man", 1982).
89

Skutečnost, že Ježíš vysvětlil tento verš zcela jinak (Matouš 19:4-6) a nepopiratelná podobnost mezi Sandfordovými "póly" a Jungovými "anima" animus" nabízí otázku o "zdroji" Sandfordow "inspirace". Sandford dále prohlašuje že Bůh mu řekl, aby visualizoval "reversované póly, jak jsem ti ukázal - potom se postav a uzři, jak mou rukou je "rozváži" a srovnám do jejich pořádku" (pozn.:zřejmě hovoří Bůh, ale já nemám nejmenší potuchy o čem!). Sandfordovi dále popisují, jak jeden Křesťan, vedoucí psychologické stolice na univerzitě ve Washingtonu zkoušel tuto techniku na homosexuálech a shledal, že to funguje: Ohraničil (vyznačil) pratyp, vystopoval psychologické příčiny, modlil se podle toho, potom se modlil visualizací (?) a autoritou ohledně mužského a ženského "pólu", jak ho Bůh poučil. "Nevím co to vlastně je John", (hovoří psycholog se Sandfordem) "ale funguje to! Aleluja!!" (pozn. stále nemám tušení o čem se zde píše!).
PODPORUJE BIBLE VISUALIZACÍ? i
Cely koncept křesťanské visualizace spočívá na mylném přesvědčení že "vidět znamená věřit", že visuální obraz je klíčem a že vytvořit svůj vlastní obraz v představě, znamená vytvoření jak víry tak i hojení. Někteří dnešní populární křesťanští autoři navrhují myšlenku, že "pisatelé Písma" jako Mojžíš, David Isaiáš a Jeremiáš si vytvořili odlišné imaginace Boha ve své mysli -část po imaginární části - a že ten mentální obraz, který si každý z nich vytvořil, byl klíčem ku spirituálnímu životu.(Calvin Miller. "The Table of Inwardness", 1984). Tato rostoucí víra v to, že visuální obraz stvořený v mysli otevírá dveře k těsnému spojení s Bohem, je část epidemie mimobiblického učení, které je akceptováno v dnešních církvích. Dveře otevřené jsou - ale démonickému klamu, a je ohromující, jak mnoho Křesťanů jimi projde!
Praxe visualizace zapustila v církvích tak mocné kořeny, že kdokoliv o ní vysloví pochyby, je obviněn z vadného výkladu Bible! V jednom vysoce kritickém článku CAPS (Christian Association for Psychological Studies) kritizuje autory "Seduction of Christianity" že jsou "nebibličtí, proti-křesťanští, neracionální, nepřesní... extrémně zaujatí, a nepoctiví" právě tak jako "povzbuzující moc démonů a přitom předstírající, že s nimi bojují". Následující biblická "podpora" visualizace byla nabídnuta: "Autoři "Seduction of Christianity tvrdí, že visualizace není v Bibli učena. Bible jasně visualizaci učí: Filipským 4:8, Římanům 6:11, 2 Korint. 4:18, l Jan 5:15, Koloským 3:2, Jozue 1:8, Marek 11:24, Židům 11:1, 2 Korint. 3:18 a další...
Tyto verše reprezentují ty nejlepší biblické "důkazy" pro visualisaci CAPS mohl najít - a ani jeden z nich nemá ani zmínku o visualizaci, natož aby ji učil! Filip. 4:8. "Přemýšlejte o tom..", Římanům 6:11: "Počítejte s tím, že jste mrtví hříchu"., l Jan 5:15: "A víme-li že nás slyší, kdykoliv o něco žádáme", Koloským 3:2: "K tomu směřujte, ne k pozemským věcem", Jozue 1:8: "Kniha tohoto Zákona ať se nevzdálí od tvých úst. Rozjímej nad ní ve dne i v noci abys mohl plnit to co je tam psáno ".. Marek 11:24:"Věřte že všechno, oč v modlitbě prosíte, je vám dáno a budete to mít"..Židům 11:1:"Víra je evidence věcí, které nevidíme". Pokoušet se visualizací "vidět" věci které vidět nejsou, se zdá být v kontradikci s poslední referencí právě tak, jako všechno, co Bible o víře učí!
Zatím co 2 Korintským 3:18 a 4:18 mluví o "vidíme jako v zrcadle Boží slávu"., a 4:l8:"díváme se na věci, které vidět nejsou" .. není bází pro tvrzení že "tyto verše učí visualizaci". Taková slova se používají v nevisuálním smyslu slova. Bible často mluví o "vidění" "pohlížení" či "dívání se na Boha" - a ve stejném kontextu je nám řečeno, že Bůh je neviditelný, že Ho nikdo nikdy neviděl, a ani vidět nemůže. Když je nám řečeno, že "Mojžíš vírou, jako by Neviditelného viděl" je poukaz na "vidění" vírou, ne fyzickým zrakem. Ani zde není poukaz na to, že by si Mojžíš "vyčaroval" mentální obraz Boha, což je nejenom nemožné, ale i přísně zakázané!
SMRTELNÝ ODCHOD OD BIBLE.
Je ohromující vidět jak víry a praktiky speciálně zakázané Biblí, jsou učeny křesťanskými vůdci. Jeden ze zřejmých příkladů je nová kniha napsaná Křesťany a učena křesťanskými vedoucími. Je to kniha napsaná pro křesťanskou mládež. Potom co autor vysvětlil uvolnění pomocí Yógy, která má být praktikovaná denně, píše: Opakuj toto dýchací cvičení několikrát. Potom se pokus představit si Boha. Pátrej ve své mysli - ať už to trvá jakkoliv dlouho. Utvoř si obraz Boha. Když se ti to podaří, budeš to vědět.... Neobávej se, pakliže to první cvičení zabere
90

delší dobu. Až se obraz vyjasní, zaměř se na něj tak dlouho jak jen můžeš. Je možné, že to budeš
muset "vyladit" tím, že se zaměříš na každou část obrazu a visualizovat sama sebe v té
představě... Eventuálně "to" začne s tebou mluvit. Zařaď zvuky nebo obrazy do tvého
mentálního obrazu. Dovol, aby zvuky a ostatní vize pomalu zmizely, zatím co si držíš Boží obraz
ve středu své imaginace (David Stone, "Spirituál Growth In Your Ministry", 1985).
To je pokřesťanštěny spiritualismus! Fakt, že obraz mluví, negarantuje, že isme udělali kontakt s Bohem! Vlastně tomu tak byt nemůže, protože sám Bůh speciálně zakázal použití imaginací, obrazů pro kontakt či uctívání. A proto lidé jsou podváděni vlastní představou - nebo ještě hůře: bylo navázané spojení s démonem, který na sebe vzal dokonalou masku. V nesčetných případech transmise z duchovního světa skrze médium, sami démoni se chlubili schopností vzít na sebe jakoukoliv formu, kterou by ten, kdo visualizaci provádí přijmul bez váhání.. "Jednotka", která se nazývá andělem Rafaelem se chlubí: "Spolupracujeme s každým, kdo má sympatické vibrace a s upřímnými lidmi, kteří nás cítí, ale povětšinou v rámci jejich momentálním systému víry.(Raphael. The Starseed Transmissions, 1982).
V novinách, které vydává dosti široká síť čarodějů a čarodějnic, (pozor - obraz z dětských pohádkových časů je silně zavádějící!), jedna z praktikujících čarodějnic píše: "Dýchací cvičení, která adoptovaly křesťanské církve, jsou nejdůležitější částí uvolnění - relaxace a je to cesta, kterou jsou děti vedeny k "chakra" činnosti, k meditaci, k činnosti v transu, a k jiným znalostem" (Donna Clark, "Being Still With Your Child". 1985). V tom stejném výtisku je zmíněna základní role visualizace v okultním hojení - potom autor vysvětluje, jak snadno ti, "kteří nejdou naší cestou" mohou být zavedení do čarodějnictví. Dokonce ani Křesťané nevidí toto počínání jako nebezpečí pro jejich víru, protože visualizace "jim dovoluje aby si dali vlastní jména na svá božstva". (Donna Clark, "Divine Healing Rituál").
Každému by mělo být zcela jasné, jak smrtelně nebezpečná je visualizace "Boha" nebo "Krista", a jak daleko je od učení Bible! Křesťané, kteří mají účast na těchto technikách, buď sami sebe ve vlastní fantazii podvedli, a nebo naivně kontaktují démony v přesvědčení, že vidí a hovoří s "Bohem" nebo "Kristem".
POZOR NA IMAGINÁRNÍHO JEŽÍŠE!
Bible nás ujišťuje, že jednoho krásného dne - ale ani o hodinu dříve! - budeme konečně jako Ježíš, a Jan udává vzrušující důvod: "Protože Ho u vidíme takovým, jakým On je.." l Jan 3:2. Tento - nepopsatelně úžasný pohled je reservován pro ty, kteří Ho již viděli skrze víru a učinili Ho Pánem svých životů.. Ti, kteří Ho milují a "kdo s láskou čekají na Jeho příchod" 2 Timoteovi 4:8) a po tom dnu touží.. Do té doby každý pokus - z našeho popudu - snažit se Ho vidět je nebiblický! Ti, kteří touží poznat PRAVÉHO Boha a Ježíše Krista, nebudou se pokoušet spojení s Ním skrze vyvolávání fantastických představ!.. Když mluví o "zkouškách naší v/ry", která přinese Bohu slávu, "při objevení Ježíše Krista", Petr píše: "I když jste Ho nikdy neviděli, milujete Ho, věříte Mu a máte nevyslovitelnou radost plnou slávy, docházíte cíle své víry spásou duše"... l Petr 1:8-9.
Visualizace imaginárního Ježíše skrze fantazii, je pokus vyprodukovat Jeho objevení se před dobou, kterou On určil, před Božím termínem! Následky takového jednání - které zaplavuje církve a podvádí naivní Křesťany - jsou příliš vážné aby jsme jen mávli rukou! Ten pravý Ježíš se nikdy nesníží k tomu, aby se stal sluhou naších představ! Pavel varoval všechny, kteří učí
"jiného Ježíše", (2 Korintským 11:4) a vyjádřil obavy aby "jako kdysi had oklamal Evu", aby Korintským "nebyla porušena vaše mysl a neodvrátila se od upřímné a čisté oddanosti Kristu"..
Dokonce i bez účasti okultu, visualizace "Ježíše" může skončit spirituální katastrofou. Je to
dokonalá cesta jak oklamat ty, kteří Krista neznají do přesvědčení, že s Ním navázali spojení.
Čím více "skutečným" se zdá ten imaginární Ježíš, tím méně podvedený člověk se bude snažit o
nalezení a poznání toho Ježíše pravého skrze víru. Tozer nám zanechal vážnou
připomínku:Mezi námi běhá mnoho falešných "Kristů". John Owen, starý Puritán varoval lidi
své doby: Máte-li imaginárního Krista a jste spokojení s imaginárním Kristem, potom se také
musíte spokojit s imaginární spásou"
91

Imaginace nebo odhalení?
/ řekl mi Bůh, proroci prorokují lži v mém jménu: neposlal jsem je, ani jsem jim nepřikázal, ani jsem s nimi nemluvil; prorokují vám falešné vize a věštby, nicotné věci a klam jejich srdcí".. Jeremiáš 14:14.
Ostré pokárání Johna Owena na adresu těch, kteří se spokojili s imaginárním Ježíšem, pronikl do mnohých srdcí jeho současníků. Dnes ovšem význam či smysl toho co řekl, byl kompletně zvrácen nenápadným zásahem psychologie. V Owenově době lidé, kteří nebyli schopní rozlišit realitu od fantazie, byli k politování. V dnešní době je tento klam úmyslně kultivován, jako jedna z "výhod podvědomé mysli". Zdravý rozum nám ale poví, že "visualizovaný stůl plný jídla nenasytí tělo právě tak, jako visualizovaný "Kristus" nenasytí našeho ducha....
Vzrůstající používání visuální imaginace je blízce příbuzné víře Hindů v "maya", že všechno je pouze iluze vytvořená naší myslí. Když tento názor dostal schválení od psychologie, získal tím důvěru moderní Západní kultury a tak se dostal i do Křesťanství. "Kurs v zázracích" (A Course In Miracles"), který se v církvích učí, je toho dokonalým příkladem. "The Course", který byl nadiktovaný ateistické psycholožce Helen Shucman (John Koffend,"The Gospel According To Helen". 1980) "hlasem" nějaké duchovní bytosti, která se představila jak "Ježíš" byl popsaný psychologem Kenneth Wapnick, presidentem Nadace pro "A Course In Miracles" jako "bohatá a neobvyklá směs New Age Křesťanství a Freudovy psychologie".
V zásadě "Course" tvrdí, že opravuje "mnohé omyly, které se dostaly do Bible". Příklad jednoho "omylu":"My všichni jsme Boží děti, zlo neexistuje, smrt je ústředním snem, odkud všechny iluze pocházejí (nechápu) a že odpuštění je prosté uvědomění si, že hřích neexistuje a proto není co odpouštět". (Helen Shucman. "A Course In Miracles", 1975). Když podává jasný pohled na klam, který se šíří církvemi v různých formách, a je církvemi schvalován, Wapnick vysvětluje, že právě tak jako v Orientální filosofii, tak i v "Course" je svět vnímán jako sen, jako kolektivní iluze. Tím se stává řešením všech problémů "změna ve vnímání světa a nás samých. (Kenneth Wapnick. "A Psychoterapy In Forgiveness", 1986). Ale ve skutečnosti Boží Slovo by mělo změnit naše vnímání, abychom se mohli přizpůsobit Jeho pravdě, která je úplně odlišná od učení, že my si vytváříme vlastní "pravdu" tím, že změníme naše vnímání použitím imaginace....
ROSTOUCÍ POPULÁRNÍ KLAM.
Imaginace-představa, je čím dál tím více srovnávána s odhalením (revelation) a visualizace s inspirací, i když to první začíná u člověka, to druhé u Boha. Pakliže popletete tyto pojmy, nastane zmatek. Aby se ospravedlnila vzrůstající praxe kultivování mentálních představ jako metod jak hovořit s Bohem, učí se že symboly a představy mají zvláštní moc a jsou nadřazené nad normální řečí pro sdělování pravdy.
Kniha, která odmítá "Seduction of Christianity" prohlašuje: "Lidská myšlení se nepohybuje v oblasti slov, ale obrazů. Když jsme byli dětmi, naší rodiče nám ukázali obraz koně, auta či letadla, a my jsme začali spojovat slovo s představou či obrazem. To je proto, že Bůh naprogramoval lidský mozek myslet v obrazech. Řeč Svatého Ducha podle Paul Yonggi Cho, je řeč vizí a snů... Až se církve naučí správně modlit, poznají biblické použití vizí a snů. Visualizace není technikou Orientálních mystiků; je daná Bohem aby byla prostředníkem při komunikací naší víry k Němu a naopak, jeho idejí k nám. (Reid & Virkler, "Seduction?"
Ať už jsou, autoři jakkoliv upřímní a nadšení - jejich závěry jsou jak nelogické, tak i zcela nebiblické. Kromě toho, víra která roste v církvích odpovídá stejnému vývoji v sekulárním světě což je přiznáno obhájci starodávného šamanismu. Jak jeden článek v odborném žurnálu prohlásil nedávno: "Dovedete si představit šamana jak stojí v oddělení moderní nemocnice, jak pozoruje graf záznamního papíru, který vychází z biofeed back machine?"y... Tento obraz není tak fantastický, jak si možná myslíte. Starodávné šamanské metody jsou přizpůsobovány pro dnešní použití při hojení nemocí - od rakoviny až po vážné popáleniny.... Jádro šamanské praxe je víra, že imaginace spojuje mysl s tělem. Tato kapacita představ je důležitá, protože tělo moc dobře slova neslyší. Network News, "Shamans With Ph.D,s and Private Practices", 1986).
Bohužel, mnoho Křesťanů, mezi nim,i vážení vedoucí dělají tragický skok do visuálních představ bez toho, aby pečlivě promysleli celý ten proces. Jeden z velice uznávaných vůdců
92

tvrdí, že "visualizace Krista, je tou nejdůležitější cestou, náš Pán pracuje". Dále navrhuje, že "schopnost visualizovat je mnohem blíž k centru našeho bytí, než schopnost mluvit". A protože tak veliký počet lidí obdrží hojení a požehnání skrze tuto cestu, považuje varování proti tomu -za Satanův pokus ochromit hnutí vnitřního hojení". Velká část takového uvažování je založená na falešném předpokladu, že "Svatý Duch s námi hovoří mnohem efektivněji skrze představy, než slovy". (Dennis Bennett, "We Would See Jesus",1986).
POKOŘENÍ SLOVA.
Každý, kdo je ochoten se na moment zamyslet, uvidí ten ohromný omyl v předpokladu, že lidská mysl nefunguje ve slovech ale obrazech a že tyto jsou mnohem efektivnější ve vysvětlení Boží pravdy než slova. Zatím co zmínka o fyzických objektech, jako třeba "kůň" může vyvolat mentální obraz, to samé není pravda u mnohem základnějších slov. Žádnou představu není možné evokovat ze slov této věty (v angličtině). Jaká představa se vytvoří u slov "zmínit se", "vyvolat" "mezitím", "pravdivé", "uvažovat", "myšlenky" a.t.d. Ne pouze jednoduché koncepty, ale mnohem důležitější, "pravda", "morálka" nejsou visuální a nelze si je představit.
"Myslet pouze v obrazech" by vyřadilo všechno co chápeme jako dobro, spravedlnost, svatost, moudrost, láska, laskavost a nakonec i samotný Bůh! Právě jako žádná představa nemůže reprezentovat Boha, tak ani nelze zobrazit koncepty a vlastnosti, které nás oddělují od zvířat a které svědčí o tom, že člověk byl stvořený v morální a spirituální podobě neviditelného Boha Stvořitele.
Zatím co předstírá přínos hlubšího pohledu a dokonce tvrdí že je cestou vitální inspirace od Boha, mentální imaginace za účelem hledání spirituality rodí ve skutečnosti povrchnost a je ideální příčinou pro vymývání mozku a svod. Přes to všechno hlavní kritik "Seduction of Christianity" tvrdí, že "visualizace a imaginace jsou normální částí rituálního uctívání popsaného v Bibli a že visualizace staví lidi do Boží přítomnosti". Dále prohlašuje, že představy jsou větší a mocnější symboly než slova.. Na ostrý rozdíl od toho, když pracoval na review poslední knihy Jaques Ellul-a "The Humiliation of The Word", prohlásil:
"Většina naší generace se vzdala jazyka, jako primárního způsobu komunikace a místo toho dává přednost imaginacím, představám. Ať už je to televize, počítačové grafy, nebo psychologický technika vizualizace, představy jsou primární, řeč a dialog sekundární... Jazyk je prostředkem, ve kterém se tážeme a dostáváme odpovědi. Řečí jsme schopní formulovat naší etiku a dělat soudy... Zatím co vyslovené slovo prosazuje rozumování, interakce a pečlivé uvažování, představy, imaginace jsou počátkem konformity (hromadný souhlas), a masové manipulace. Až se imaginace stane skutečně primární, naše skutečná humanita bude ohrožena.. (Reed Jolley,"Language Is The Medium". 1986).
OŽIVENI STARODÁVNÉHO ZLA.
Přesto že naše mysl často a zcela oprávněně používá představ, my v představách nemyslíme (we do not reason in images). To staré pořekadlo: "Obraz má cenu tisíce slov" poukazuje na skutečnost, že obrazy, místo aby sdělovaly něco přesného, jsou vykládány odlišně téměř každým, kdo se na ně dívá. Každá osoba "dodává svých tisíc slov" podle své vlastní představy, což může být diametrálně odlišné od toho, co měla na mysli malíř obrazu! Pokus domluvit se pomocí obrazů by bylo nejenom velmi náročné, ale i tak by zpráva musela být velmi jednoduchá. I pak by mohla být snadno misinterpretována.
Daleko od toho aby nás vedly do "hlubších pravd" a k plnějšímu chápání Boha, kultivace mentálních představ pod falešnou vírou že to je jazyk Svatého Ducha - nám právě zabrání slyšet, co Bůh opravdu řekl. Bible nebyla napsaná v obrazech, ale slovech, která nám sdělují pravdy, a hloubku porozumění, které obrazy nikdy nedodají! Pochopitelně, je zcela normální když si mysl vytvoří své vlastní představy, ale my nesmíme zapomínat, že tyto reprezentují "jak my si představujeme podobu, vzhled věcí, což ne vždy odpovídá skutečnosti! Znát Boha nebo Ježíše Krista má v sobě něco mnohem hlubšího, než něco, co by mentální obraz mohl dát -a to i kdyby skutečně věrným byl! Je to nový druh modlářství, které John Owen odmítnul jako neschopného vytvořit skutečnou spiritualitu:
93

"Dělají kříže a obrazy aby Ho ukázali v Jeho utrpení a slávě. Jejich fyzická náklonnost je vzrušená smysly a oni předpokládají že to způsobí, že budou jako On".. (Owen, "The Glory of Christ", 1949).. Toto nové evangelické mentální modloslužebnictví je oživení toho stejného omylu, který před dlouhými věky zkorumpoval Israel a nakonec přinesl Boží trest. Většina knihy Jeremiáš byla napsána, aby bojovala s tímto zlem. Opakovaně Jeremiáš spojuje odmítnutí slyšet Boží slovo s dychtivostí následovat představy, imaginace, obrazy.
Následující ukázky jsou pouze malým příkladem: / řekl Bůh: protože neuposlechli mého hlasu, ale šli za imaginací svých srdcí, rozeženu je mezi pohany... Jeremiáš 9:13-16...
"Tento zlý lid. který odmítá naslouchat mým slovům, který kráčí podle imaginací vlastních srdcí -bude jako zcela bezcenná věc... Jeremiáš 13:10...
A jak tomu b lo v dobách proroka Jeremiáše, právě tak dnes lidé začínají následovat představy vlastní fantazie a ta je dnes vynášena jako tajemství k dosažení zázraků. V jedné knize, která nadšeně nabízí církvím tajemství:"Klíč k zázrakům a požehnání", vedoucí charismatik píše: Věřím, že zázraky začínají v půdě naší imaginace.... Abrahám používal svou imaginaci k posílení své víry.... Vaše imaginace může uvolnit neočekávanou energii ...(Mike Murdock, "Dream Seeds", 1985).
ZNAMENÍ DOSPĚLOSTI?
Současné velebení imaginace na úkor jazyka, a prosazování visualizace Ježíše a Boha je dalším poukazem, že někteří Křesťané následují povstání sekulárního světa proti rozumu a realitě. Připomíná to povrchní lásky mladých lidí, kteří mají fotografie svých lásek nalepeny po zdích ložnic. Křesťané mají něco, co je nekonečně skutečnější - intimní, osobní společenství s Bohem skrze Svatého Ducha, který v nich pobývá. Visualizační techniky nevytváří víru, ale podbízejí se přesně té nevíře, kterou Ježíš odsoudil, když je nazval: "Zlé a cizoložné pokolení hledá znamení". Mat. 12:39..
Přes to všechno, vysoce uznávaný křesťanský autor, v knize která získala velikou popularitu mezi evangelikály, vyzývá své čtenáře aby "zdůraznili tvůrčí dary fantazie a imaginace". (Richard Poster."Celebration of Disciplině", 1978) .... Tak nějak se tomuto upřímnému nadšenci podařilo vyložit tendenci pro dětskou fantazii jako "znak dospělosti" a naznačuje že ti, kteří tak nečiní, jsou "si nejistí vlastní dospělostí" (Celebration)... Jako kontrast k tomuto, Herbert Schlossberg odsuzuje zřejmou povrchnost současné generace, která hledá realitu dáváním přednosti imaginaci před pravdou. Schlossberg poukazuje na to, že "nerozumnosti dneška jsou stále více a více oslavovány": "Marschall McLuhanova popularita ukazuje, že se dotknul správné struny svým učením, že rozhodnutí se nedělají vážným uvažováním o důkazech, ale reakcí na pocity". A zde je Harvardský teolog, který je nadšený preferováním fantazie a pocitů před intelektem"...(Schlossberg. "Idols".
VIRA: EVIDENCE TOHO CO NEVIDÍME.
Ta přitažlivá a široce přijímaná falešná domněnka, že imaginace je branou ke skutečnosti se nedá vyřešit mávnutím ruky, jako by nic neznamenala... Stále se zvyšující počet dnešních křesťanských vedoucích opakuje ten nebezpečný a mylný pohled, že "my se musíme přesvědčit o důležitosti o důležitosti myšlení a zážitků v představách a ob rázech ".(Poster, "Celebration"). Lidé, kteří tak učí, nechtějí čekat na Boha aby On, v Jeho vlastním čase a Jeho vlastní metodou dal vize a sny tomu, komu On sám rozhodne. Oni propagují techniky k vytvoření vlastních vizí pomocí mentální imaginace v předpokladu, že Bůh okamžitě "posvětí" jejich fantazie!
Stále roste počet knih, které propagují tuto techniku. Ve své nejnebezpečnější formě vznikne kontakt s duchovní "jednotkou" (spirit entity) a člověk se domnívá že skutečně k němu hovoří Bůh nebo Kristus... "The Association of Church-centered Bible Schools", která zakládá mnoho škol v kongregacích po USA a Kanadě, zahrnuje do své učební osnovy kurs, který má učit "Od ducha k duchu spojení s Všemohoucím Bohem", kde studenti mají navázat "oboustranný dialog s Bohem, v jejich modlitbách. (From a brochure, explaining the curriculum, fřom "Full Gospel Tabernacle).
94

Děkan Studentů a ředitel pro učební osnovu vysvětluje, jak on udělal poprvé kontakt: "Jak jsem upřeně hleděl do visualizovaného obrazu a díval se zvědavě, co se asi stane, obraz obživnul skrze Svatého Ducha. Ježíš se pohyboval a gestikuloval .... potom jeho slova vešla do mého srdce a s nimi pokyny pro můj život... Jak jsem tento experiment opakoval následující dny, shledal jsem, že Bůh pokračoval pohybovat se skrze tyto "samovolné scény", přiváděl je k životu svým vlastním životem a stal se nadpřirozenou vizí přímo od trůnu milosti.... Teď bych se chtěl zastavit a zodpovědět jednu otázku: "Neomezujete Boha tím, že Ho nutíte, aby se přizpůsobil situaci, kterou jste pro něj připravil?" Odpověď zní ano! Pochopitelně Bůh má své variace, jak tak přebírá scénu, kterou jste visualizací vytvořili".. (Mark Virklcr, "Dialogue With God").
Aby se vyhnul obvinění z modlářství, tento xlověk argumentuje: "Podle Webstera je idol objekt uctívání, vyřezaný většinou ze dřeva či vytesaný z kamene0, Zřejmě ta scéna v naší mysli není vyřezána ze dřeva či vytesána z kamene. Slouží pouze jako schod k tomu živému prameni božských obrazů". Virkler, "Dialogue").... Ale každá modla vytvořená ze dřeva či kamene byla nejdříve visualizovaná v mysli člověka. Je to ten čin zformování obrazu Boha -mentálního nebo fyzického - co se nazývá modloslužebnictvím!....
Není nic špatného v tom, když klečící pastor, v zápalu svého srdce vidí ve své mysli svůj kostel plný kajících se lidí a volá k Bohu v prosbě o splnění svého obrazu. Je ale zcela chybné a nebiblické, když se domnívá, že svou koncentrací na tuto imaginární scénu, pomáhá k tomu, aby se stala skutečnou - jinak to, co visualizuje se naplní... Mentální imaginace je normální funkce lidské mysli a použití mentálních obrazů pomáhá v oblastech jako plánování, upamatování se, připomnění, nebo jako pomoc při vysvětlování složité myšlenky. Ale pokus visualizovat Boha nebo Ježíše, nebo pokus změnit či vytvořit realitu pomocí visualizace je krok do kultu.
Už jsme předeslali, že "víra", podle Bible je "evidence věcí které nevidíme". Bylo by tedy zcela destruktivní pro pravou víru, kdybychom ji udělali závislou na schopnosti "vidět" ať už Boha nebo Krista, ke kterým se modlíme nebo v modlitbě hledáme odpověď tím, že budeme visualizovat jejich obraz. Toto je pokus jít životem ne skrze víru, ale skrze "vidění" - a to je v přímém rozporu se vším, co Bible o víře učí! A přesto, opět čteme od populárního autora čteme: Právě tak jako meditace, imaginace je mocným nástrojem v modlení.. Imaginace otevírá dveře víře. Když se nám podaří "vidět", v oku naší mysli rozbité manželství opět spravené, nemocnou osobu zdravou, je to už jen krátký krok k víře, že se tak stane... Věřit - na jakém podkladu? Víra, která závisí na naší schopnosti visualizovat naše přání, než na našem vztahu k Bohu a podřízení se Jeho vůli - není pravou vírou. Místo víry v Boha, je to víra ve visuální obraz, který jsme si v mysli vytvořili.
A opět je to psychologie, která podkopala Písmo a prosadila důvěru v to, co by jinak bylo uznáno za obyčejný šamanismus ale nyní je pomíchané s Křesťanstvím. Na příklad "Institute for Transpersonal Psychology" v Menlo Park, Kalifornie nyní nabízí "spirituální zážitky", které v sobě obsahují následující a to všechno se považuje za rovnocenné: Vidět vize. Mluvit v jazycích. Procházet se a mluvit s Ježíšem. Získat štěstí od Buddhy. Zápasit se Satanem. Vidět UFO. (J. Connell,"The Spirituál Frontier", 1986).
TAJEMSTVÍ JAK DOSTAT ODPOVĚĎ K MODLITBĚ.
Modlitba je obcování (společenství) milujícího, důvěřivého, uctívajícího a poslušného srdce s Bohem. Ale velmi subtilně byl střed pozornosti posunut od Boha jako Toho, koho uctíváme, k důvěře v metody, techniky, jejichž primárním objektivem není poslušnost a Jeho sláva, ale snažit se dostat vše, o čemž se domníváme, že bychom měli mít... Argumenty pro visualizaci a imaginaci jsou podávány tak přesvědčivě a tak upřímně, že průměrný Křesťan je dokonale odzbrojen. Existuje mnoho svádivých cest, po kterých jsou dobromyslní Křesťané vedeni přes zdánlivě nevinné schody k víře, že visualizace je branou k pravdě, k speciálním spirituálním výhodám a ke splněným modlitbám.
V letáku pro své stoupence jeden z vůdců "Positive Confession" píše: S radostí vám sděluji, že se vracím zpět do své "modlitební chaty", abych - opět - byl s Bohem sám... a prosil za vás. Přál bych si, aby jste vy a druzí milovaní Partneři byli se mnou zde. Jelikož to však možné není, chci
95

aby jste udělali to nejlepší možné: aby jste byli zde se mnou v duchu a prožívali tu zázračnou sílu Boha, jak protéká skrze mně... Budou chvíle během těchto třech dnů, kdy posvěcení na mou osobu bude větší, než jakákoliv potřeba, kterou máte.
A zde jsem veden Bohem abych vám sdělil, co máte udělat. 1). Vezměte přiloženou fotografii, na které stojím před chatou a postavte ji na místo kde na ní uvidíte. Visualizujte sami sebe jak tam stojíte se mnou, zatím co se za vás modlím. Toto je velmi důležité ... jak se tak vidíte se mnou uvědomte si, že v rovině Ducha není ani čas ani vzdálenost. Váš příspěvek bude také v té obálce, až vyslovíte vaše slova víry".(Kenneth Copeland 1986).
Tento člověk se představuje jako cesta, kterou protéká Boží síla k jeho stoupencům. Jejich vztah k němu je prostředek k získání zázraků a splněných modliteb. Tento dopis neobsahuje žádnou výzvu ke svatosti a poslušnosti Boží vůle. Namísto toho, tři specifické věci jsou označeny jako "velmi důležité" k získání "výsledků" 1): Visualizovat sama sebe s ním u chaty. 2): Vyplnit "Covenant of Agreement" (Smlouvu Souhlasu) a poslat ji zpět společně ,s nutným finančním příspěvkem nazvaným "semeno víry". 3): Ten okamžik, kdy dopis opustil vaší ruku a byl poslán mně, ŘEKNĚTE NAHLAS - Pane Ježíši, můj zázrak právě začal! Už pro mně pracuje! Střed pozornosti je egocentricky = ("já"), a víra je zaměřena na člověka a na rituál! Jak daleko je toto od Janova ujišťujícího prohlášení: A toto je důvěra, kterou v Něj máme - že když požádáme o cokoliv v souhlase s Jeho vidí. On nás slyší, l Jan 5:14.
Cokoliv žádáme, dostaneme od Něho. protože plníme Jeho přikázání a ty věci, které lahodí Jeho oku.. l Jan 3:22..
Metody pro "zaručené" odpovědi na modlitbu, odstranily jednoduchost Písma a získávají na popularitě. Není lehké odmítnout upřímnou radu od velmi váženého a úspěšného křesťanského vůdce, když vám říká s autoritou: "Musíš vidět objekt své modlitby tak živě a popisně, že jej budeš cítit ve své emoci. Pakliže nebudeš dodržovat tento zákon víry, nikdy žádnou odpověď na své požadavky nedostaneš!" .(Paul Yonggi Cho. "The Fourth Dimension"). Vysvětluje ženě, proč modlitba za spásu její dcery nebyla vyslyšena:"Ve své mysli jste si stále zobrazovala obraz prostitutky, že? Ale když jí chcete vidět změněnou, potom si musíte nakreslit jiný obraz. Musíte očistit plátno své imaginace začít visualizovat jiný obraz".(Cho).
Není nic, v celé Bibli, odkud by se takové učení dalo odvodit.Vlastně, tento pastor ani nenaznačuje že by se to byl naučil z Písma, ale že mu to přišlo jako nové "odhalení" od Boha, když se modlil a prosil jízdní kolo, stůl a židli. "Bůh" mu řekl, že nemůže splnit nejasné modlitby. Bylo nutné říci "Bohu", přesně jaké kolo, stůl a židli si přeje. (Cho). Toto mělo být doprovázeno visualizací přesně těch věcí, které žádal. Začal to tak zkoušet a ono to fungovalo! Toto je nyní centrem toho co učí a zdá se, že má výsledky jak v modlitbách tak i v zřejmých zázracích nejenom on, ale i druzí..
Přesto že toto "zjevení od Boha" udělalo obrat v jeho životě, popírá Boží vševědoucnost , která je tak jasně učena v Žalmu 139 a mnoha jiných verších. Než použít visualizaci (i kdyby to skutečně fungovalo) nebylo by lepší - jelikož On je nekonečný také v moudrosti a znalosti všeho - nechat to na Něm, podle Jeho vůle? Tak to, alespoň dělali Křesťané po dlouhá staletí. Sám Kristus prohlásil: "Můj Otec ví co potřebujete, ještě před tím, než požádáte"... Matouš 6:7-8..
KRISTŮV VZOR MODLITBY.
Jaký rozdíl od dnešních hemžících se technik je vidět v jednoduchém a přece tak úžasném příkladu, který dal Kristus apoštolům:"Tímto způsobem se modlete"..Matouš 6:5-15). Každý opravdový Křesťan může přistoupit směle před trůn milosti (Židům 4:16), ve jménu Ježíše Krista (Jan 16:23-24) bez jakéhokoliv prostředníka kromě Jeho (l Timoteovi 2:5), jako Boží dítě (Jan 1:12-13), s jistotou o Otcově lásce a péči. (Jan 16:26-27). Tato veliká výsada a odpovědnost má být uplatňována každým jednotlivcem osobně a soukromě (Matouš 6:6) s ujištěním, že to nezávisí na "mnoho mluvení" (Matouš 6:7) tím padá jakákoliv "technika", ale na Boží lásce a moudrosti. Na ty se spoléháme s našimi potřebami.
Vstup vírou do nádherné Boží přítomnosti vyvolá nejprve pocit úžasu, posvátnou úctu, když si uvědomíme jak veliký a mocný je Ten, ke kterému se modlíme: "Otče náš, který jsi na nebesích, posvěť se Tvé jméno". Ten bezprostřední důsledek je že se vzdáme naší vůle s toužebným
96

Napísať odpoveď