Efežanom

Otázky, odpovede, výklady, postrehy, názory...
Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Efežanom

Príspevok od používateľa pavel »

V štvrtej kapitole ma zaujali verše

Efezským 4:25  Preto složiac lož hovorte jeden každý pravdu so svojím blížnym, lebo sme si navzájom údami.
26
 Hnevajte sa a nehrešte; slnko nech nezapáda nad vaším rozhnevaním sa,
27  ani nedávajte miesta diablovi[/color].

Atak sa chcem opýtať, ako by ste mi ich vysvetlili vzťahom na červene označenú časť. Čo znamená výraz "Hnevajte sa!" ?

marek
Príspevky: 127
Dátum registrácie: Po Okt 11, 2010 6:45

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa marek »

pavel

Ef 4:26Hnevajte sa a nehrešte; slnko nech nezapáda nad vaším rozhnevaním sa...(Roháčkov preklad)
Ef 4:26Hnevajte sa, ale nehrešte; nech slnko nezapadá nad vaším hnevom... (Evanjelický preklad)
Ef 4:26Hnevajte sa, ale nehrešte! Slnko nech nezapadá nad vaším hnevom...(Katolícky preklad)
Ef 4:26Hněváte li se, nehřešte. Nenechte nad svým hněvem zapadnout slunce... (Český ekumenický preklad)

Myslím, že posledným prekladom sa všetko vysvetľuje. A teda pokiaľ niekto zotrváva v hneve, tak hreší. A preto nás následujúce verše nabádajú k tomu, aby sme si odpúšťali a vyvarovali sa hnevu...

Ef 4:26Hnevajte sa a nehrešte; slnko nech nezapáda nad vaším rozhnevaním sa, 27ani nedávajte miesta diablovi. 28Kto kradne, nech už viac nekradne, ale radšej nech pracuje robiac dobré vlastnými rukami, aby mal čo udieľať núdznemu. 29Nech nevychádza nijaké mrzké slovo z vašich úst, ale ak je nejaké dobré na vzdelanie, práve potrebné, aby dalo milosť tým, ktorí počúvajú. 30A nezarmucujte Svätého Ducha Božieho, ktorým ste zapečatení ku dňu vykúpenia. 31Každá horkosť a prchkosť a hnev a krik a rúhanie nech je odňaté od vás so všetkým, čo je nešľachetné a zlé. 32Ale si buďte navzájom naproti sebe dobrotiví, ľútostiví, odpúšťajúci si, jako aj Bôh v Kristu odpustil vám...
A podľa mňa tak ako Boh odpustil nám pohanom, tak odpustil v Kristu Ježišovi aj Židom a nahradil tak všetky ostatné obete touto Jednou a neuzavrel ich ňou pod zákon, ale ich oslobodil, aby viac nemuseli slúžiť Bohu skrze zákon, ale aby žili a slúžili Bohu v Kristu Ježišovi... A preto domnievam sa, že je iba jeden Kristus, jeden Boh Otec, jedno Evanjelium a jeden Duch, ktorým sú všetci, čo uverili, pokrstení do jedného tela jedného Krista, v ktorom žiadna obriezka ani neobriezka nič nezmôže, ale nové stvorenie, nový človek a to je ten chrám (tela), ktorý Kristus postavil za tri dni a nemýlim sa hádam, lebo Ježiš nespomenul, že postaví chrámy dva... Ale jeden chrám tela, ktorým je Cirkev a v ktorej už nezáleží na tom, či je niekto Žid, alebo Grék, lebo v Kristu Ježišovi sú už novým stvorením, očisteným a svätým, lebo v tomto stvorení predsa prebýva Svätý Duch....

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa pavel »

Viem, že človek sa mal vysporiadať s Bohom, ešte pred príchodom nového dňa, čo u židov znamenalo pred večerom, ktorym začína ďalší deň. Vysporiadať sa s Bohom nie je nič iné ako vyriešiť si svoje vzťahy s okolím pred NÍM, a snažiť sa do ďalšieho dňa vstúpiť čistý.

Zarazil ma však ten rozkazovací tón :"Hnevajte sa".

Český ekumenický preklad pridáva "li se"

Náš preklad by mal teda znieť "Ak sa hneváte", ale je tam "Hnevajte sa"

Tak neviem...

marek
Príspevky: 127
Dátum registrácie: Po Okt 11, 2010 6:45

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa marek »

Ovocím čoho je pavel hnev. Ovocím ducha, alebo ovocím tela? A vedia ťa Boží Duch k hnevu, alebo k pokoju? Vedie Duch k otroctvu, alebo k slobode? A je slobodou v Duchu hnevať sa, alebo odpustiť? Myslím, že v zmysle týchto otázok by mala byť odpoveď jednoznačná. Alebo sa domnievaš, že Boh veriacim rozkazuje hnevať sa? Aj pokiaľ by áno, tak len na to aby sa dokázali vo viere a odpustili. Veď nakoniec, je Boh, v ktorého sme uverili, Bohom pokoja, alebo Bohom hnevu? Ak je Bohom pokoja, potom čím dokazujeme, že Boh je v nás a my sme v Bohu? Pokojom, alebo hnevom? A pokiaľ je Bohom pokoja, potom čím dokazujeme, že sme jeho synmi a máme právo nazývať ho svojim Otcom. Hnevom? Hoci Boží hnev príde... Ale akým právom sa chce hnevať ten, ktorý hrešil a právom by sa na neho Boh mohol hnevať a mohol by ho bez ľútosti odsúdiť? Boh ho ale neodsúdil, ani sa na neho nehnevá, ale práve naopak, skrze svojho Syna sa s ním zmieril a všetko mu odpustil... A tak máme sa my, hriešnici popudzovať k hnevu, ale akým právom sa ja hriešnik, chcem hnevať na hriešnika? Veď ak mne Boh odpustil, potom i ja som povinný odpustiť, lebo inak ani ja sám potom nebudem ušetrený budúceho Božieho hnevu... A nakoniec, hnevom sa predsa hnev nevyháňa, veď hnevať sa je priveľmi jednoduché, pretože je to priveľmi ľudské a teda telesné... A teda pokiaľ by hnev mal byť v konečnom dôsledku budovaním Krista v nás, potom ale budovaním akého Krista? Krista, ktorý sám svoje telo vyniesol na kríž a povedal, Bože odpusť im, lebo nevedia, čo činia. Alebo Krista, ktorý v hneve zobral sekeru... A čo nás teda približuje k obrazu Krista, nás, ktorý sme ešte sami nedospeli, lebo sami hrešíme, a teda nás, čo by sme sami mali ešte skôr v pokore plakať a prosiť o odpustenie a nie sa nadúvať v hneve...

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa pavel »

To: Marek

Nehovoríš mi nič nového. Úplne s tebou súhlasím. To ale nevysvetľuje príkazný tón v tomto verši... HNEVAJTE SA

Skôr je mi prirodzenejšie pochopiť tento verš v súvislosti s nasledovnými a inými časťami Biblie tak, že v podstate sa máme/môžme hnevať (lebo toto je naša prirodzená podstata), ale na druhej strane, tento hnev má byť vyriešený ešte pred príchodom nového dňa. Teda má nasledovať zmierenie, jak s objektom hnevu (tak paralelne s BOHOM, Pred BOHOM /lebo ak sa zmieriš s bratom, sestrou - zmieruješ sa aj s Bohom/).

Alebo máš iné vysvetlenie okrem toho, čo si už napísal?

marek
Príspevky: 127
Dátum registrácie: Po Okt 11, 2010 6:45

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa marek »

pavel
Nehovoríš mi nič nového. Úplne s tebou súhlasím. To ale nevysvetľuje príkazný tón v tomto verši... HNEVAJTE SA
Keby si so mnou súhlasil, tak by si sa musel prikloniť skôr k prekladu, "Hněváte li se..." Lebo priklonením k prekladu "Hnevajte sa" svoj súhlas predsa popieraš...

Moje vysvetlenie sa totiž prikláňa skôr k prekladu "Hněváte li se..." lebo domnievam sa, že skrze vieru svojej prirodzenej podstate unikáme a má sa v nás tvarovať nové stvorenie, sám Kristus, aby sme právom mohli hovoriť, že sme Jeho telom na zemi a On je našou hlavou... A pokiaľ je našou hlavou Kristus, tak nejednáme podľa prirodzenej mysle človeka, lebo máme myseľ Kristovu... A naopak, práve preto si myslím, že príkazný tón "Hnevajte sa" je skôr dôsledkom prirodzeného myslenia človeka...
A v kontexte pokračovania tohoto textu...
Ef 4:28Kto kradne, nech už viac nekradne, ale radšej nech pracuje robiac dobré vlastnými rukami, aby mal čo udieľať núdznemu. 29Nech nevychádza nijaké mrzké slovo z vašich úst, ale ak je nejaké dobré na vzdelanie, práve potrebné, aby dalo milosť tým, ktorí počúvajú. 30A nezarmucujte Svätého Ducha Božieho, ktorým ste zapečatení ku dňu vykúpenia. 31Každá horkosť a prchkosť a hnev a krik a rúhanie nech je odňaté od vás so všetkým, čo je nešľachetné a zlé. 32Ale si buďte navzájom naproti sebe dobrotiví, ľútostiví, odpúšťajúci si, jako aj Bôh v Kristu odpustil vám...
V tomto kontexte dáva preklad "Hněváte li se..." oveľa väčší zmysel. A teda doslovne si myslím, že sa nám tu hovorí, že pokiaľ sa hneváte, tak sa už viac nehnevajte, podobne ako v nasledujúcom verši, kto kradne, tak nech už viac nekradne...

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa pavel »

Pozeral som viaceré Biblie http://www.biblegateway.com/ a musim konštatovať, že takmer polovica hovorí ... nehnevajte sa, kým druhá hnevajte sa, akorat u grečtiny som si nie istý.

Wescot Hort New Testament: οργιζεσθε και μη αμαρτανετε ο ηλιος μη επιδυετω επι παροργισμω υμων

Ale ďakujem za vysvetlenie

mil
Príspevky: 381
Dátum registrácie: Pi Okt 08, 2010 8:10

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa mil »

Nemyslel to v tom zmysle, že ak sa už hneváme, tak nehrešme? Teda - "slnko nech nezapada nad vaším rozhnevaním sa". Je to myslím si v tom zmysle, aby sme sa nenechali uniesť hnevom do takej miery, že by sme hrešili, aby sme nedávali miesto diablovi. Vieme čo dokáže nespravodlivý hnev a koľko oplzlých - mrzkých slov z telesného človeka v hneve vychádza. 29Nech nevychádza nijaké mrzké slovo z vašich úst, ale ak je nejaké dobré na vzdelanie, práve potrebné, aby dalo milosť tým, ktorí počúvajú.Tá mrzkosť nech je teda odňatá od nás! 31Každá horkosť a prchkosť a hnev a krik a rúhanie nech je odňaté od vás so všetkým, čo je nešľachetné a zlé.

Máme sa teda krotiť a byť miernymi! Lebo v jedine v odpúšťaní si budeme mať mier v srdci.

32Ale si buďte navzájom naproti sebe dobrotiví, ľútostiví, odpúšťajúci si, jako aj Bôh v Kristu odpustil vám.

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa pavel »

Ano, mil. Myslím, že toto je to vysvetlenie, ktoré najviac korešponduje s okolitým textom a významom... díky

stefan
Príspevky: 173
Dátum registrácie: Po Nov 01, 2010 17:57

Re: Efežanom

Príspevok od používateľa stefan »

mil,
to vyložil dostatočne správne.

V podstate je to stav do ktorého sme sa už dostali - SME.
V nemčine.: Zürnet, und sündiget nicht.
Anglicky.: Be ye angry

volne sedliacky by som to takto.:
Keď už ste naštvaný, dobre, hnevajte sa, ale pri tom nekľajte - nehrešte - nenadávajte....a pod.
(vtedy hovorí z nás nahnevaný KAIN - pozri Gen.4:5-7)

Napísať odpoveď