Obdobie Milosti
Napísané: Ne Okt 16, 2011 8:25
Nedávno som začul, že sa blíži koniec sveta. Tak ako už mnohokrát, z času na čas povstane nejaký samozvaný prorok s víziou konca. My veriaci vieme, že koniec len tak ľahko nenastane, ale to rozoberať rozhodne nemienim. Fascinujú ma iné skutočnosti, ktoré mnohí (najmä nábožníci kážuci v chrámoch prehliadajú). Je to obdobie MILOSTI, ktoré najskôr musí skončiť a až potom nastanú okolnosti pre zavŕšenie existencie tohoto sveta.
Všeobecne sa tvrdí, že Pán Ježiš prišiel naplniť zákon a zvestovať Evanjelium. Čo sa však za týmito slovami skrýva?
Pán mnohokrát citoval zo Zákona, ktorý bol pre Izrael posvätným. Ako ho teda naplnil? Citáciou? Nie. Zákon požadoval, aby za hriech nasledoval trest a to ten najvyšší, smrť. Zákon v sebe zahŕňal množstvo úkonov a obetí, ktoré mali prikryť dočasne oddialiť výkon trestu. Ak by Boží plán nezahŕňal v sebe obeť nevinného, bezhriešneho, všetci by sme napokon „zomreli“, boli odlúčení od Boha, vytesnení z Jeho prítomnosti do večnej tmy. Všetky obety, bitné aj nebitné boli predobrazom najvyššej a dostačujúcej obety Pána Ježiša Krista, len tak sa mohlo podľa absolútnej Božej spravodlivosti zaplatiť za hriech, ten minulý, súčasný i budúci.
Ak sa niekoho opýtam, v ktorý okamih počas prítomnosti Pána Ježiša na tejto zemi nastalo obdobie Milosti?, ktoré v sebe zahŕňa jak židov tak pohanov, väčšinou sa mi dostane odpovede, že išlo o okamih na kríži, keď náš Pán zvolal, Dokonané je!
Pritom ide o moment, kedy sa naplnil zákon, kedy sa učinilo zadosť Božej spravodlivosti. Obdobie Milosti, ktoré nastalo za dní Pána a bude trvať až do okamihu vychvátenia (vytrhnutia, rapture, parousie), má však presný okamih, ktorý je dôkazom toho, že Pán Ježiš, Boh od počiatku a na veky, nielen zákon naplnil, ale jeho účinnosť (ktorá sa bude týkať i naďalej všetkých neobrátených), dočasne pozastavil.
Prorok Izaiáš, v kapitole 61 hovorí:
Izaiáš 61:1 Duch Pána Hospodina je na mne, pretože ma pomazal Hospodin, aby som zvestoval pokorným evanjelium; poslal ma obviazať skrúšených srdcom, vyhlásiť zajatým slobodu a väzňom otvorenie žalára,
2 a vyhlásiť rok milosti Hospodinov a deň pomsty nášho Boha
Ako vieme, časový význam slov deň, rok, je v knihách starého zákona jednotkami jak obraznými tak presnými. V tomto prípade znamená rok obrazne dlhšie časové obdobie, ktoré má však svoj začiatok a koniec. Ide o obdobie, ktoré Izaiáš zaregistroval ako víziu v budúcnosti a vzápätí ho doplnil dňom pomsty, krátkym obdobím, ktoré bude znamenať jeden zo súdov nad nespasenými.
Pozrime teraz do Evanjelia Lukáša, kde Pán Ježiš tento verš odcitoval a tým vyhlásil obdobie Milosti, kedy každý kto na tejto zemi od tej doby žil, mohol a ešte môže prijať Milosť. Všetci sme vinní a niet inej záchrany ako omilostenie. Sami sa nedokážeme stať nevinnými, žiaden advokát nedokáže pred Bohom Sudcom vinu zakryť, ani obhájiť, vyprosiť menší trest. Božia spravodlivosť je dokonalá, nie je kam uhnúť, kam cúvnuť, nie je čo ponúknuť za našu vinu, môžeme jedine prísť ako vinní alebo omilostení Pánom Ježišom Kristom.
Lukáš 4:18 Duch Pánov je nado mnou, a preto ma pomazal zvestovať chudobným evanjelium, poslal ma uzdravovať skrúšených srdcom, vyhlásiť zajatcom prepustenie a slepým návrat zraku, zlomených poslať na slobodu
19 a vyhlásiť rok Pánov príjemný.
20 A zavrúc knihu oddal ju sluhovi a sadol si. A oči všetkých v synagóge boly uprené na neho.
21 A začal im hovoriť: Dnes sa naplnilo toto písmo vo vašich ušiach.
Tým, že proroctvo Izaiáša odcitoval, ale nedočítal do konca, posunul deň pomsty na čas, kedy sa skončí obdobie Milosti. To zatiaľ stále trvá, kto ešte nie je omilostený, môže o Milosť požiadať, nič viac urobiť nemusí. Požiadať Boha, požiadať Krista, skloniť hlavu v pokore a poprosiť o Milosť. Náš milujúci Boh, náš láskavý Otec, všemocný, jediný a dokonalý na takúto úprimnú prosbu ešte nikdy nepovedal nie. Volajme k Nemu, Pán Ježiš Kristus Kráľ kráľov a Pán Pánov nás omilostí.
Všeobecne sa tvrdí, že Pán Ježiš prišiel naplniť zákon a zvestovať Evanjelium. Čo sa však za týmito slovami skrýva?
Pán mnohokrát citoval zo Zákona, ktorý bol pre Izrael posvätným. Ako ho teda naplnil? Citáciou? Nie. Zákon požadoval, aby za hriech nasledoval trest a to ten najvyšší, smrť. Zákon v sebe zahŕňal množstvo úkonov a obetí, ktoré mali prikryť dočasne oddialiť výkon trestu. Ak by Boží plán nezahŕňal v sebe obeť nevinného, bezhriešneho, všetci by sme napokon „zomreli“, boli odlúčení od Boha, vytesnení z Jeho prítomnosti do večnej tmy. Všetky obety, bitné aj nebitné boli predobrazom najvyššej a dostačujúcej obety Pána Ježiša Krista, len tak sa mohlo podľa absolútnej Božej spravodlivosti zaplatiť za hriech, ten minulý, súčasný i budúci.
Ak sa niekoho opýtam, v ktorý okamih počas prítomnosti Pána Ježiša na tejto zemi nastalo obdobie Milosti?, ktoré v sebe zahŕňa jak židov tak pohanov, väčšinou sa mi dostane odpovede, že išlo o okamih na kríži, keď náš Pán zvolal, Dokonané je!
Pritom ide o moment, kedy sa naplnil zákon, kedy sa učinilo zadosť Božej spravodlivosti. Obdobie Milosti, ktoré nastalo za dní Pána a bude trvať až do okamihu vychvátenia (vytrhnutia, rapture, parousie), má však presný okamih, ktorý je dôkazom toho, že Pán Ježiš, Boh od počiatku a na veky, nielen zákon naplnil, ale jeho účinnosť (ktorá sa bude týkať i naďalej všetkých neobrátených), dočasne pozastavil.
Prorok Izaiáš, v kapitole 61 hovorí:
Izaiáš 61:1 Duch Pána Hospodina je na mne, pretože ma pomazal Hospodin, aby som zvestoval pokorným evanjelium; poslal ma obviazať skrúšených srdcom, vyhlásiť zajatým slobodu a väzňom otvorenie žalára,
2 a vyhlásiť rok milosti Hospodinov a deň pomsty nášho Boha
Ako vieme, časový význam slov deň, rok, je v knihách starého zákona jednotkami jak obraznými tak presnými. V tomto prípade znamená rok obrazne dlhšie časové obdobie, ktoré má však svoj začiatok a koniec. Ide o obdobie, ktoré Izaiáš zaregistroval ako víziu v budúcnosti a vzápätí ho doplnil dňom pomsty, krátkym obdobím, ktoré bude znamenať jeden zo súdov nad nespasenými.
Pozrime teraz do Evanjelia Lukáša, kde Pán Ježiš tento verš odcitoval a tým vyhlásil obdobie Milosti, kedy každý kto na tejto zemi od tej doby žil, mohol a ešte môže prijať Milosť. Všetci sme vinní a niet inej záchrany ako omilostenie. Sami sa nedokážeme stať nevinnými, žiaden advokát nedokáže pred Bohom Sudcom vinu zakryť, ani obhájiť, vyprosiť menší trest. Božia spravodlivosť je dokonalá, nie je kam uhnúť, kam cúvnuť, nie je čo ponúknuť za našu vinu, môžeme jedine prísť ako vinní alebo omilostení Pánom Ježišom Kristom.
Lukáš 4:18 Duch Pánov je nado mnou, a preto ma pomazal zvestovať chudobným evanjelium, poslal ma uzdravovať skrúšených srdcom, vyhlásiť zajatcom prepustenie a slepým návrat zraku, zlomených poslať na slobodu
19 a vyhlásiť rok Pánov príjemný.
20 A zavrúc knihu oddal ju sluhovi a sadol si. A oči všetkých v synagóge boly uprené na neho.
21 A začal im hovoriť: Dnes sa naplnilo toto písmo vo vašich ušiach.
Tým, že proroctvo Izaiáša odcitoval, ale nedočítal do konca, posunul deň pomsty na čas, kedy sa skončí obdobie Milosti. To zatiaľ stále trvá, kto ešte nie je omilostený, môže o Milosť požiadať, nič viac urobiť nemusí. Požiadať Boha, požiadať Krista, skloniť hlavu v pokore a poprosiť o Milosť. Náš milujúci Boh, náš láskavý Otec, všemocný, jediný a dokonalý na takúto úprimnú prosbu ešte nikdy nepovedal nie. Volajme k Nemu, Pán Ježiš Kristus Kráľ kráľov a Pán Pánov nás omilostí.