Píše sa, že Boh ich (Adama a Evu) stvoril na svoj obraz, teda muža aj ženu. Nepochopiteľná veta? Nemyslím si.
Tento obraz by mohol byť symbolicky fyzický, no keď zoberieme do úvahy fyzické rozdiely medzi ženou a mužom, neviem si predstaviť Boha, po spojení obidvoch v jedno. Za druhé, tento obraz môže byť obrazom vlády človeka nad všetkým v raji, a neskôr na zemi. Niektorí sa domnievajú a ja s nimi, že raj a zem boli voľakedy totožným miestom. Čo sa týka toho vládnutia človeka, porovnaj Ž 8:5-7! Výraz na svoj obraz ale nezahŕňa vlastnosti a moc akú má Boh. Tu sa prikláňam k logickému vysvetleniu, že človek bol stvorený na obraz Boha ako vládcu nad všetkým čo raj obsahoval. Upozorňujem, že had, ktorý zapríčinil Adamov pád, nespadal pod jeho vládu, nebol z raja. Človek od Boha obdržal slávu a moc. A úlohu bolo panovať nad tvorstvom. Byť stvorený k podobe Boha znamená, že stojí v pomere k Bohu ja-Ty. Boh chce, aby bol človekom poznaný, nájdený a človek vie čo to znamená byť stvorený.
Človek na obraz Boží
Re: Človek na obraz Boží
Upresním.:Píše sa, že Boh ich (Adama a Evu) stvoril na svoj obraz, teda muža aj ženu. Nepochopiteľná veta? Nemyslím si.
Gen.1:26 - Boh povedal: Učiňme človeka na svoj obraz a podľa svojej podoby.
Pavel,
pokial by som mal použiť k výkladu Slovo, ktoré mám pred sebou na stole, nadopracovali by sme sa ďaleko, lepšie by bolo použiť original hebrejský Berešít, s ktorého by sme sa dozvedeli viac podrobností. Preto otázka, ....:
Je tu niekto vo fóre, kto je v hebrejčine viac doma?
Pýtam sa preto, lebo naše preklady nám nedajú uspokojujúcu odpoveď predovšetkým - nie stvorenia, ale tvorby (bará) človeka. To znamená akýsi proces, ktorý sa neodohral lusknutím prsta, či gestom "a je to".
Za ďalšie, nestvoril ich ako muža a ženu, ale ako zakar a negebah a to je niečo ako samec a samica.
Hebr. slovo zakar je použité aj v 3:Moj.1:3 - "samca bez vady" a 3:1 - "obetovať z hoviad, či to bude mužského pohlavia.
Pokial mám diskutovať na túto tému, tak chcem s človekom, čo hebrejčinu ovláda, alebo sa prinajmenšom vie v nej pohybovať. V opačnom prípade sa ospravedlňujem a zruš tento môj príspevok prosííím.
Re: Človek na obraz Boží
pavel
A nikdy si nečítal, že Ježiš človek, bol dokonalým obrazom Božím?
A podľa teba, Ježiš bol v tele tak trochu muž a tak trochu žena?
A podľa teba Ježiš človek bol dokonalým obrazom Božím preto, lebo mal vládu nad všetkým, čo obsahoval raj?
A pokiaľ tvrdíš, že zem a raj boli voľakedy totožným miestom a vzápätí, že had nebol z raja, tak odkiaľ teda vlastne had bol?
A tým, že had nebol z raja chceš povedať, že človek nemal nad ním žiadnu moc, ale naopak had mal moc nad človekom?
Na druhej strane človek Adam, bol na počiatku čistý. Bezhriešny. Teda pokojne môžeme povedať, že bol svätý. A nie je bezhriešny a svätý aj Boh? Zaiste je. A tak nemali by sme uvažovať o človeku stvorenom na obraz Boží, teda Božiu podobu skôr v tejto rovine?
A veď nakoniec, práve preto, že v človeku nebol žiadny hriech, tak v človeku neprebývala žiadna smrť, lebo hriech je smrť.
A práve preto, že v Bohu nie je žiadny hriech, tak práve preto... Boh je život. A tak pokiaľ v človeku neprebýval žiadny hriech, (teda smrť), prebýval v ňom život. A nebol práve týmto človek, tak trochu podobný Bohu? A nebol Ježiš dokonalým obrazom Božím na zemi práve preto, lebo nikdy nezhrešil. A preto Ježiš je život... Lebo v Ježišovi neprebývala žiadna smrť (teda hriech), lebo v Ježišovi prebýval Boží Svätý Duch. A Svätý Duch nie je hriech, teda smrť, ale život. A pretože Svätý Duch prebýval v Ježišovi, tak Svätým Duchom bol Ježiš opäť vzkriesený v tele a tak pevne označený ako Boží Syn...
A tak teda čím sa tí, ktorí uverili pripodobňujú Ježišovi a tak pripodobňujú Bohu? A čo oprávňuje tých, ktorí uverili, nazývať sa Božími deťmi... A právom tak nazývať Boha svojím Otcom?
Ty si pavel nikdy nečítal, že Boh je Duch?Tento obraz by mohol byť symbolicky fyzický, no keď zoberieme do úvahy fyzické rozdiely medzi ženou a mužom, neviem si predstaviť Boha, po spojení obidvoch v jedno. Za druhé, tento obraz môže byť obrazom vlády človeka nad všetkým v raji, a neskôr na zemi. Niektorí sa domnievajú a ja s nimi, že raj a zem boli voľakedy totožným miestom. Čo sa týka toho vládnutia človeka, porovnaj Ž 8:5-7! Výraz na svoj obraz ale nezahŕňa vlastnosti a moc akú má Boh. Tu sa prikláňam k logickému vysvetleniu, že človek bol stvorený na obraz Boha ako vládcu nad všetkým čo raj obsahoval. Upozorňujem, že had, ktorý zapríčinil Adamov pád, nespadal pod jeho vládu, nebol z raja. Človek od Boha obdržal slávu a moc. A úlohu bolo panovať nad tvorstvom. Byť stvorený k podobe Boha znamená, že stojí v pomere k Bohu ja-Ty. Boh chce, aby bol človekom poznaný, nájdený a človek vie čo to znamená byť stvorený.
A nikdy si nečítal, že Ježiš človek, bol dokonalým obrazom Božím?
A podľa teba, Ježiš bol v tele tak trochu muž a tak trochu žena?
A podľa teba Ježiš človek bol dokonalým obrazom Božím preto, lebo mal vládu nad všetkým, čo obsahoval raj?
A pokiaľ tvrdíš, že zem a raj boli voľakedy totožným miestom a vzápätí, že had nebol z raja, tak odkiaľ teda vlastne had bol?
A tým, že had nebol z raja chceš povedať, že človek nemal nad ním žiadnu moc, ale naopak had mal moc nad človekom?
Na druhej strane človek Adam, bol na počiatku čistý. Bezhriešny. Teda pokojne môžeme povedať, že bol svätý. A nie je bezhriešny a svätý aj Boh? Zaiste je. A tak nemali by sme uvažovať o človeku stvorenom na obraz Boží, teda Božiu podobu skôr v tejto rovine?
A veď nakoniec, práve preto, že v človeku nebol žiadny hriech, tak v človeku neprebývala žiadna smrť, lebo hriech je smrť.
A práve preto, že v Bohu nie je žiadny hriech, tak práve preto... Boh je život. A tak pokiaľ v človeku neprebýval žiadny hriech, (teda smrť), prebýval v ňom život. A nebol práve týmto človek, tak trochu podobný Bohu? A nebol Ježiš dokonalým obrazom Božím na zemi práve preto, lebo nikdy nezhrešil. A preto Ježiš je život... Lebo v Ježišovi neprebývala žiadna smrť (teda hriech), lebo v Ježišovi prebýval Boží Svätý Duch. A Svätý Duch nie je hriech, teda smrť, ale život. A pretože Svätý Duch prebýval v Ježišovi, tak Svätým Duchom bol Ježiš opäť vzkriesený v tele a tak pevne označený ako Boží Syn...
A tak teda čím sa tí, ktorí uverili pripodobňujú Ježišovi a tak pripodobňujú Bohu? A čo oprávňuje tých, ktorí uverili, nazývať sa Božími deťmi... A právom tak nazývať Boha svojím Otcom?
Re: Človek na obraz Boží
marek,
začal si z každého rožku trošku. Chcelo by to trochu systematickejšie - predovšetkým, čo si myslíme, alebo predstavujeme pod tým.: ...na obraz Boží. (???)
Lebo v Genezis 5:3 nachádzame výrok, že.:
pavel,
Vieš čo je "Princíp muž a žena"? Pozri Mat.19:4-6 ...tí dvaja budú jedným telom, fyzicky najmenšia komunita v populácii ľudstva. To je na fyzickej rovine.
V duchovnej rovine je táto dvojica "muž a žena" ešte v separátnejšom priestore - v hlave každého človeka tentokrát však pozri Gen.2:23. Je to to isté znenie veršov, alebo vidíš v tom nejaký rozdiel? Zistime do akého kontextu sú tie verše zasadené. O čom to je?
Pavel, neskúšam ťa (neopovážil by som sa), chcem ťa priviesť k záveru, ako spojiť oboch v jedno (teraz ale nie som si istý, či myslíme na jedno a to isté obaja).
začal si z každého rožku trošku. Chcelo by to trochu systematickejšie - predovšetkým, čo si myslíme, alebo predstavujeme pod tým.: ...na obraz Boží. (???)
Lebo v Genezis 5:3 nachádzame výrok, že.:
Aký je tu rozdiel medzi týmito dvomi "obrazmi", vieš odpovedať? Viem, toto je pre niekoho velmi ťažká odpoveď, a veľmi úzko súvisí s prvotným hriechom, ktorý sa stal dedičným.Adam splodil syna na svoju podobu a podľa svojho obrazu a dal mu meno Šét
pavel,
doplňujúca otázka.: nevieš si predstaviť Boha (ako vyzerá, či čo?) po spojení oboch v jedno?Tento obraz by mohol byť symbolicky fyzický, no keď zoberieme do úvahy fyzické rozdiely medzi ženou a mužom, neviem si predstaviť Boha, po spojení obidvoch v jedno.
Vieš čo je "Princíp muž a žena"? Pozri Mat.19:4-6 ...tí dvaja budú jedným telom, fyzicky najmenšia komunita v populácii ľudstva. To je na fyzickej rovine.
V duchovnej rovine je táto dvojica "muž a žena" ešte v separátnejšom priestore - v hlave každého človeka tentokrát však pozri Gen.2:23. Je to to isté znenie veršov, alebo vidíš v tom nejaký rozdiel? Zistime do akého kontextu sú tie verše zasadené. O čom to je?
Pavel, neskúšam ťa (neopovážil by som sa), chcem ťa priviesť k záveru, ako spojiť oboch v jedno (teraz ale nie som si istý, či myslíme na jedno a to isté obaja).
Re: Človek na obraz Boží
stefan
Boh stvoril človeka na svoju podobu. A teda stvoril človeka čistého a svätého. Čo znamená najmä Duchovne živého...
Adam splodil syna na svoju podobu. A keď na svoju, tak už nie na podobu Božiu, čo znamená najmä, že splodil človeka síce telesne živého, ale Duchovne mŕtveho. A teda splodil syna, ktorý bol už nútený žiť v odsúdení a teda pod prekliatím. A toto prekliatie mohol prelomiť jedine tým, že by sám nikdy nezhrešil... No pretože zhrešil, tak nepochybne bol synom Adama a sám Adam takto prijal skrze hriech satana za svojo otca... A takto pripravil človeka o výsadu byť dieťaťom Božím... A spravil tak z človeka syna zatratenia...
No našťastie Boh nám poslal Toho, ktorý prelomil kliatbu a skrze ktorého sa môžeme narodiť znova a opäť Duchovne ožiť. Veď jedine Duch Svätý môže byť zárukou človeka, ktorá ho pripodobní Bohu, lebo podobu Božiu nedosahujeme skrze telo, alke skrze Ducha, lebo nakoniec, veď aj Boh je Duch...
A tak skrze Adama sme synmi zatratenia a satan je naším otcom.
Naopak skrze Pána Ježiša Krista sme synmi milosti a Boh je naším Otcom.
Ten rozdiel, ktorý som už naznačil.Adam splodil syna na svoju podobu a podľa svojho obrazu a dal mu meno Šét
Aký je tu rozdiel medzi týmito dvomi "obrazmi", vieš odpovedať? Viem, toto je pre niekoho velmi ťažká odpoveď, a veľmi úzko súvisí s prvotným hriechom, ktorý sa stal dedičným.
Boh stvoril človeka na svoju podobu. A teda stvoril človeka čistého a svätého. Čo znamená najmä Duchovne živého...
Adam splodil syna na svoju podobu. A keď na svoju, tak už nie na podobu Božiu, čo znamená najmä, že splodil človeka síce telesne živého, ale Duchovne mŕtveho. A teda splodil syna, ktorý bol už nútený žiť v odsúdení a teda pod prekliatím. A toto prekliatie mohol prelomiť jedine tým, že by sám nikdy nezhrešil... No pretože zhrešil, tak nepochybne bol synom Adama a sám Adam takto prijal skrze hriech satana za svojo otca... A takto pripravil človeka o výsadu byť dieťaťom Božím... A spravil tak z človeka syna zatratenia...
No našťastie Boh nám poslal Toho, ktorý prelomil kliatbu a skrze ktorého sa môžeme narodiť znova a opäť Duchovne ožiť. Veď jedine Duch Svätý môže byť zárukou človeka, ktorá ho pripodobní Bohu, lebo podobu Božiu nedosahujeme skrze telo, alke skrze Ducha, lebo nakoniec, veď aj Boh je Duch...
A tak skrze Adama sme synmi zatratenia a satan je naším otcom.
Naopak skrze Pána Ježiša Krista sme synmi milosti a Boh je naším Otcom.
Re: Človek na obraz Boží
marek napísal.:
Nuž, aby sa človek mohol stať človekom na obraz Boží musí Boh sám svojim tvoriteľským zásahom tú pomoc učiniť, to znamená nejakým spôsobom do človeka (vtedy ešte bylinožravca Gen.1:30) vložiť ducha. Keď pozorne čítame tieto texty, nemôžeme si nepovšimnúť, že Adam bol zvieratám rovnocenný, mal len dušu živú - nemal ducha. Na tieto verše je významovo naviazaných spústa veršov z celej Biblie na ktoré poukážem. Veľkolepý Boží plán bol zosnovaný ďaleko pred tým než sa pristúpilo k jeho uskutočňovaniu a aby mohol Boh svoje rozhodnutie plniť, čo sa týka tvorenia človeka na obraz Boží vložením DUCHA, už mal poruke telo s dušou. Toto telo s dušou vytvoril v šiestom tvoritelskom akte. Kapitoly Gen. 2, 3 a 4 sú takmer podrobným popisom stavby resp. prístavby Ducha Božieho do tela človeka aj s popisom úspešnosti tohoto aktu, jeho nežiadúcimi odchýlkami a presnými číselnými údajmi sledovanej vzorky až do dňa konca vekov.
Toto je správna odpoveď na moju otázku a aby som to zhrnul.: Telo je len "prach", to telo má však dušu - tou dušou je krvný obeh človeka (ale aj ktoréhokolvek zvieraťa) a JEDINE DUCH Boží je tou najhlavnejšou zložkou, ktorá nám môže dopomôcť stať sa človekom na obraz Boží. Tým sa bude človek odlišovať od ostatných duší života na zemi. Je tak, súhlasíš somnou? Ak nie, skús pouvažovať na dôvode, prečo sa Boh rozhodol učiniť Adamovi pomoc a o akú pomoc sa jednalo a prečo ju Adam, ktorý mal len dušu živú, na popud Boha hladal tiež len medzi zvieratami (dušami živými) - Gen.2:18-20.Veď jedine Duch Svätý môže byť zárukou človeka, ktorá ho pripodobní Bohu, lebo podobu Božiu nedosahujeme skrze telo, alke skrze Ducha, lebo nakoniec, veď aj Boh je Duch...
Nuž, aby sa človek mohol stať človekom na obraz Boží musí Boh sám svojim tvoriteľským zásahom tú pomoc učiniť, to znamená nejakým spôsobom do človeka (vtedy ešte bylinožravca Gen.1:30) vložiť ducha. Keď pozorne čítame tieto texty, nemôžeme si nepovšimnúť, že Adam bol zvieratám rovnocenný, mal len dušu živú - nemal ducha. Na tieto verše je významovo naviazaných spústa veršov z celej Biblie na ktoré poukážem. Veľkolepý Boží plán bol zosnovaný ďaleko pred tým než sa pristúpilo k jeho uskutočňovaniu a aby mohol Boh svoje rozhodnutie plniť, čo sa týka tvorenia človeka na obraz Boží vložením DUCHA, už mal poruke telo s dušou. Toto telo s dušou vytvoril v šiestom tvoritelskom akte. Kapitoly Gen. 2, 3 a 4 sú takmer podrobným popisom stavby resp. prístavby Ducha Božieho do tela človeka aj s popisom úspešnosti tohoto aktu, jeho nežiadúcimi odchýlkami a presnými číselnými údajmi sledovanej vzorky až do dňa konca vekov.