stefan napísal:Takže.:
Keď telo zomrie, navráti sa späť do prachu.
Duša opúšťa telo a ide podľa hebr. Tanachu do Šeolu gr.NT používa slovo Hádeš v najnovších prekladoch je to už "Ríša smrti" (alebo zosnulých), kde prebývajú mŕtvy. Je rozdelené na dve oddelenia, spasených a zatratených (Mat.16:18, Luk. 10:15) a sú od seba oddelení (Luk.16:26) Oddelenie spasených je menované Raj, alebo metaforicky "Lono Abrahámovo". V oddelení zatratených čakajú zatratený na konečný súd a vyvolení na hlas siedmej trúby (neviem si spomenúť na prameň).
Žalm 49:21 -- Človek v (svetskej) sláve, ak nerozumie ceste Božej, je podobný hovädám, ktoré hynú
Tak duša, alebo duch? A akú podobu má duch a akú podobu má duša? No vidíme akú podobu má telo.
Ako to vidím som písal aj na starom fóre, tak niečo z toho. Samozrejme, že chápanie týchto vecí je u kresťanov často rozdielne.
“ Zach 12:1.... Hovorí Hospodin, ktorý roztiahol nebesia a založil zem a utvoril ducha človeka v jeho vnútornosti.“ Je to veľká vec, ktorá sa tu spomína popri stvorení nebies a zeme a to utvorenie ducha človeka v jeho vnútornostiach .
Vo všeobecnosti samotného ducha sa nedá vidieť. Nemá podobu – ruky, nohy. tvár atd. Ak povieme, že vidíme ducha, tak nevidíme samotného ducha, ale duchovne telo v ktorom sa nachádza. Samotného ducha sa nedá vidieť! To si musíme uvedomiť!
LUK24 36A keď hovorili o tom, sám Ježiš sa postavil medzi nimi a povedal im: Pokoj Vám! 37Ale oni, celí naľakaní a prestrašení, domnievali sa, že vidia ducha. 38A on im povedal: Prečo ste predesení, a prečo vzchádzajú také myšlienky vo vašom srdci? 39Vidzte moje ruky i moje nohy, že som ja sám, ten istý. Dotýkajte sa ma a vidzte, lebo duch nemá tela a kostí, a jako vidíte, že ja mám.
Takéto myšlienky učeníkov, že vidia ducha neboli na mieste. Samotný duch nemá tela ani kosti a nedá sa ho vidieť a Ježiš učeníkov za to napomenie a vysvetlí. ...“
prečo vzchádzajú také myšlienky vo vašom srdci?“:“ Dotýkajte sa ma a vidzte, lebo duch nemá tela a kostí, a jako vidíte, že ja mám. „ Tu je potrebné sa zamyslieť nad tým, či sa duchovné podstaty mŕtvych ľudí bez tiel, ktorí odišli po smrti do rúk Božích môžu správať , vnímať čas a vyzerať tak, akoby mali duchovné telá.
Telo, duša a duch.
Pojem duševné telo napovedá, spojitosť duše a prirodzeného tela. Pojem duchovné telo napovedá spojitosť ducha a duchovného tela. No duša v ponímaní - krv a všetko čo robí prirodzené telo živým, tak v duchovnom tele nemá čo robiť, ale iba duch.
1Kor 15:50 Ale to hovorím, bratia, že telo a krv nemôžu zdediť kráľovstvo Božie, ani porušenosť nezdedí neporušiteľnosti.Teda duša je všetko to, čo telo robí živým. No môžeme hovoriť o mŕtvom tele ako o tele v ktorom už niet živej duše. Obeh krvi a všetky funkcie prestali fungovať a teda máme tu len telo. Fungovanie toho všetkého je živá duša! To ale neznamená, že duša je duchom človeka a niekde ide. To, čo ide do Božích rúk je duch človeka, ktorý nesie v sebe celú podstatu - obraz osoby človeka, jeho JA, individualitu. Srdce človeka je duch človeka. Vieme, že život je jedine v Bohu - v Božom Duchu. Ak “žije“ človek bez Božieho ducha, tak tomu hovoríme, že je človek duchovne mŕtvy, hoci telesne žije vo svojom vlastnom duchu, alebo prijal nejakého iného ducha. Teda bez Božieho Ducha je duchovne mŕtvy, no používa pritom duševné telo – zmysly a všetko čo robí telo živým.
Najlepšie sa to vysvetľuje priamo na skúsenostiach Ježiša, ktorý zomrel a na tretí deň vstal z mŕtvych, chodil medzi nami v novom tele a odobral sa k Bohu, aby nám pripravil miesto.
Ján 20:17 Ježiš jej povedal: Nedotýkaj sa ma, lebo som ešte nevstúpil hore k svojmu Otcovi; ale idi k mojim bratom a povedz im: Vstupujem k svojmu Otcovi a k vášmu Otcovi a k svojmu Bohu a k vášmu Bohu.
„46A Ježiš zvolal velikým hlasom a povedal: Otče, do tvojich rúk kladiem svojho ducha! „
Je to teda tak, že duchovná podstata osoby človeka – duch človeka ide po telesnej smrti do Božích rúk. Ide tu o to, že samotný duch človeka nie je celá bytosť – človek. Ak duch človeka bez tela vníma tento stav smrti a je v nebi, vidí Boha, uvedomuje si to a pamätá, tak vystáva otázka - kde bol Ježiš, keď bol mŕtvy? Ak teda zomrel a vypustil ducha do rúk Otca, kde vlastne bolo Jeho vedomie? Uvedomoval si vôbec stav smrti a prítomnosť Otca? Podľa všetkého duch Ježiša bol v rukách Otcových. No Ježiš pred smrťou zvolal :
„46A Ježiš zvolal velikým hlasom a povedal: Otče, do tvojich rúk kladiem svojho ducha! „ a ihneď po vzkriesení povedal Márii pri hrobe:
„Nedotýkaj sa ma, lebo som ešte nevstúpil hore k svojmu Otcovi“
Ako teda tomu rozumieť? Duch Ježiša síce odchádza v čase smrti do rúk Otca, no v duchovnom tele ešte nevstúpil k Otcovi. To vysvetľuje, že po troch dňoch navrátivší sa duch vstupuje do už premeneného prirodzeného tela na duchovné telo v hrobe. Ježiš sa „zobudí“, uvedomí si všetko a vstane v novom duchovnom tele. Tým, že povie :
„Nedotýkaj sa ma, lebo som ešte nevstúpil hore k svojmu Otcovi“ naznačuje že ešte nebol pri Otcovi v duchovnom tele – nemal o tom vedomie. Hneď nato vstupuje, lebo hovorí:
„Vstupujem k svojmu Otcovi a k vášmu Otcovi a k svojmu Bohu a k vášmu Bohu.“ Z toho usudzujem, že človek, ako bytosť je úplná až vtedy, ak je prítomná jeho duchovná podstata osoby človeka plus telo a to buď prirodzené duševné, alebo duchovné. Bez tela je to duch človeka, bez tvaru, ktorý síce je nositeľom celej podstaty osoby človeka - identity a je v rukách Božích, no „zobudí“ sa jedine v duchovnom tele s celým vedomím a vlastnosťami nového duchovného tela, do ktorého ho oblečie Boh. Čas smrti z pohľadu mŕtveho je potom len okamih, kedy je duch človeka v rukách Boha a preto nikde nečaká, keďže nevníma čas. Nie je to úplná bytosť - človek, pretože potrebuje ešte telo. Až v tele sa stáva bytosť človekom s plným vedomím seba aj okolia.
Duchovné podstaty, preto ani nikde nečakajú, neprechádzajú sa v nebi, nemajú ruky a nohy no sú v rukách Božích. Mŕtvi prechádzajú v okamihu do času vzkriesenia, kedy už sú v duchovných telách. Jedine Boh rozhodne, kedy ich oblečie do duchovných tiel. Vieme, že sa to stane pri druhom príchode Pána Ježiša Krista, keď zatrúbi a mŕtvi vstanú.
Ja to vidím tak, že pre každého kto zomrel, je z pohľadu mŕtveho deň smrti súčasne aj dňom vzkriesenia. No my živí prechádzame časom, ktorý je časom milosti Božej v smrteľných telách, no z pohľadu tých ktorí zosnuli v Kristu, sme už s nimi s Kristom.
Vo chvíle smrti človeka sa človek ocitá v okamihu v deň vzkriesenia, keď počuje zatrúbenie a vstane v duchovnom tele. Z pohľadu mŕtveho tu nie je žiadne čakanie bez tiel, alebo nejaká neexistencia. Je to okamih. Ak sa zobudí, tak na hlas Boží a vstane v duchovnom tele. A nevstáva len samotné duchovné telo, ale spolu s duchovnou podstatou osoby človeka. O čase medzi smrťou a vzkriesení sa nedá hovoriť, pretože sa tu jedná o ducha človeka a samotný duch nie je celá bytosť- človek, aby mohol vnímať čas a tak sa aj správa a je v rukách Božích.
Mŕtvy v Kristu nikde nečaká, prechádza časom bez tela ako okamih a ocitá sa z jeho pohľadu v čase vzkriesenia v duchovnom tele a tým aj s Kristom a so všetkými spasenými. Pre nás živých je tu na zemi čas milosti, cez ktorý prechádzame. No z pohľadu zosnulých v Kristu sme už s nimi s Kristom.
Potom aj lotor na kríži bol s Kristom v deň smrti a prechádzal sa v raji v duchovnom tele spolu so všetkými spasenými. Preto nie je problém pochopiť, prečo Ježiš povedal lotrovi na kríži:
„Luk 23:43 A Ježiš mu povedal: Ameň ti hovorím, dnes budeš so mnou v raji.“ Dnes znamená v deň smrti, keďže smrť je z pohľadu mŕtveho bez tela okamih, preto sa odrazu ocitá v čase vzkriesenia v novom tele, no a z jeho pohľadu je už s Ježišom v raji a prechádzať sa aj so všetkými spasenými.