Apoštolské nástupníctvo

Otázky, príspevky z KC/RKC a vaše reakcie umiestňujte sem
Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Apoštolské nástupníctvo

Príspevok od používateľa pavel »

Dedičný úrad apoštola Petra ...

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Apoštolské nástupníctvo

Príspevok od používateľa pavel »

Počiatočný omyl spočíva práve vo verši Mat 16:18

Matúš 16:18  A ja ti tiež hovorím, že si ty Peter, Skala, a na tej skale zbudujem svoju cirkev, a nepremôžu jej ani brány ríše smrti

Celý nástupnícky systém spočíva na jedinom verši. Ak by to skutočne mala byť pravda, potom i v iných častiach Písma by Peter vystupoval ako jediný vodca a neomylný apoštol. Hneď o niekoľko kapitol ďalej však vidíme, že Peter zaprel Ježiša Krista:

Matúš 26:69  A Peter sedel vonku na dvore. A pristúpila k nemu jedna dievčina a povedala: Aj ty si bol s tým galilejským Ježišom.
70  Ale on zaprel pred všetkými a povedal: Neviem, čo hovoríš.
71  A jako vyšiel do brány, videla ho iná a povedala tým, ktorí tam boli: Aj tento bol s Ježišom, s tým Nazaretským.
72  A opät zaprel s prísahou: Neznám toho človeka.
73  Potom po malej chvíli pristúpili tí, ktorí tam stáli, a povedali Petrovi: Ba skutočne si aj ty z nich, lebo aj tvoja reč ťa prezrádza.
74  Vtedy sa začal klnúť a prisahať, vraj neznám toho človeka.


Tadialto teda cesta nevedie. Rozdiel a pravdu pochopíme po tom, ako sa pozrieme na Petrovo meno a jeho zmenu.

Ako učeník dostal meno v aramejštine Kéfas = skala, kameň, v gréckej podobe Petros=skalka. Peter bol jedným z prvých učeníkov povolaných Pánom a spolu s dvomi ďalšími tvorili trojicu najbližších učeníkov Krista. Tak často ako sa spomína jeho oddanosť, spomína sa i jeho výbušnosť. Vystupuje ako hovorca dvanástich a v rozhodujúcom okamihu u Ceasaree Filipovej reprezentuje celú skupinu, pretože otázka Ježišova sa týkala všetkých (Mar 8:27-29) a všetci zmýšľali rovnako ako Peter, čím si zaslúžili pokáranie.

Výrok o skale sa dotýka jadra apoštolskej úlohy a Peter, prvý medzi apoštolmi, má meno, ktoré túto skutočnosť ohlasuje. Ak sa však pozrieme do 1Pet 2:4-7 zistíme, že základom, uholným kameňom je Kristus a cirkev je skladbou nespočet kamienkov skaliek na Ňom. Dejiny cirkvi sú neustálou stavbou. Na úholnom, kameni, na Kristovi, buduje Boh duchovný dom, skladajúci sa zo živých kameňov, skaliek, zasvätených Bohu. Božia stavba je popisovaná i v Ef 2:20-22. Základné kamene (na úholnom kameni) nesú ďalšie vrstvy a tie ďalšie.... V tomto zmysle je Peter jedným z kameňov, skaliek nadväzujúcich na úholný.

V gréčtine totiž slovo vyjadrujúce Petrovo meno znie Petros, čo je podstatné meno mužského rodu, ale pre slovo skala v ďalšej časti vety, je použité slovo petra, čo je podstatné meno ženského rodu. Mužská forma v gréčtine označuje malý kameň (okruhliak), zatiaľ čo ženská forma slova označuje veľkú skalu. Tento rozdiel poukazuje na fakt, že keby chcel Ježiš povedať, že Cirkev vybuduje na Petrovi, dal by mu meno petra a nie petros.

Používateľov profilový obrázok
Simon
Príspevky: 175
Dátum registrácie: So Jan 07, 2012 23:36

Re: Apoštolské nástupníctvo

Príspevok od používateľa Simon »

Jn1,42: A priviedol ho k Ježišovi. Ježiš sa naňho zahľadel a povedal: "Ty si Šimon, syn Jánov, ale budeš sa volať Kéfas," čo v preklade znamená Peter.

Keďže Ježiš hovoril s Petrom po aramejsky nazval ho skalou. Potvrdzuje to Ján. Dodáva, že Kéfas sa prekladá ako Petros. Keďže Petra je ženského rodu, prekladateľ zmenil koncovku na mužský tvar Petros. Bolo by smiešne, ak by sa Martin volal Martina. Pavol nazýva Petra vždy Kéfas.

Jn21,15–17 Kristus Petra rehabilitoval a potvrdil jeho výnimočné postavenie.
Moja obľúbená pieseň: http://sk.gloria.tv/?media=295833

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Apoštolské nástupníctvo

Príspevok od používateľa pavel »

Verše o Petrovi ako skale, na ktorej sa stavia cirkev (Mat 16:16-19) sa vykladajú dvomi spôsobmi:

1.Skala predstavuje Petrovu vieru, vyznanie Kristovho mesiášstva a princíp budovania cirkvi s prihliadnutím na jednotlivé diely stavby.

Origenes povedal, že skalou je každý Kristov učeník V historickom pohľade by sme nemali vidieť „skalu“ iba ako vieru v Krista, ale i ako apoštolské vyznanie Krista, o ktorom sa hovorí ako o základe na ktorom je budovaná cirkev. Výrok o skale sa dotýka jadra apoštolskej úlohy a Peter, prvý medzi apoštolmi, má meno, ktoré túto skutočnosť ohlasuje. Ak sa však pozrieme do 1Pet 2:4-7 zistíme, že základom, uholným kameňom je Kristus a cirkev je skladbou nespočet kamienkov skaliek na Ňom. Dejiny cirkvi sú neustálou stavbou. Na úholnom, kameni, na Kristovi, buduje Boh duchovný dom, skladajúci sa zo živých kameňov, skaliek, zasvätených Bohu. Božia stavba je popisovaná i v Ef 2:20-22. Základné kamene (na úholnom kameni) nesú ďalšie vrstvy a tie ďalšie.... V tomto zmysle je Peter jedným z kameňov, skaliek nadväzujúcich na úholný.

2.Skalou je samotný Peter.

Tento názor zastával ako prvý Tertulián, keď uvedené verše prirovnával k Iz 51:1-2, kde je ako skala označený Abrahám!

Nasledujúce verše o zverení kľúčov ku kráľovstvu predstavuje kontrast k Mat 23:13, kde farizejovia kráľovstvo nebeské zatvárajú. Slová o otváraní a zatváraní, o prijímaní a odmietnutí, majú objasňujúce paralely v rabínskej literatúre, tu na tomto mieste sú určené Petrovi a na iných miestach všetkým apoštolom (Mat 18:18)

Žiaden výklad nemá nič spoločné s primátom, ktorý si nárokuje RKC. Tento text neumožňuje presun, dedičnosť zasľúbení na nikoho iného. Týka sa iba neopakovateľnej udalosti, ktorou je založenie cirkvi.
Nie je pochýb o tom, že na niektorých miestach sa pripisuje prvenstvo medzi apoštolmi Petrovi. Luk 22:31-37 hovorí o Petrovom kľúčovom postavení jak z pohľadu Božieho, tak z pohľadu satanovho a naznačuje jeho pastiersku úlohu. Až skutky apoštolov ukazujú ako je toto povolanie zavedené do praxe.

Apoštolské nástupníctvo vo forme "hlavy" cirkvi, ktorú predstavuje papeženstvo je zrejmým výmyslom. Veď ak by malo vôbec fungovať nepretržite, museli by si papeži odovzdávať úrad neprerušovane, Vieme však, že boli časy bez ppapeža, a taktiež obdobie, kedy na seba vzájomne uvalili anathema, kliatbu, zatratenie, ktoré nikdy neodvolali. Zreťazenie apoštolského nástupníctva je tak fyzicky viackrát roztrhnuté, nehovoriac o duchovnom oddelení sa prijímaním učenia a praktík, ktoré porušujú samotné desatoro. Obrazy, sochy, modly, atd...

Napísať odpoveď