Kto má právo na výklad Biblie?

Otázky, príspevky z KC/RKC a vaše reakcie umiestňujte sem
Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa pavel »

V maili, ktorý som obdržal v posledných dňoch mi jeho pisateľ vysvetľuje, že autorita vysvetľovať Písma pripadá len KC. Cit:
RKC alebo presnejšie katolícka cirkev (, ktorá má v sebe aj 21 východných katolíckych cirkví, takže nehovoríme len o rímskokatolíckej cirkvi) sa nezakladá na Svätom Písme, alebo ako ty hovoríš na Svätých Písmach. Prečo? Lebo Sväté písma sa zakladajú na KC. Katolícka Cirkev vo 4. storočí uviedla zoznam listov a evanjelií, ktoré sú inšpirované Svätým Duchom. Konktrétne to bol 39. veľkonočný list antiochijskeho patriarchu Atanáza,. Tento zoznam bol neskôr potvrdený na ďalších snemoch. KC takto oddelila inšpirované spisy od apokryfných a agnostických spisoch, ktoré sa šírili v tom čase pod názvami apoštolov (Najpopulárnejšie boli evanjelium sv. Petra, Tomáša či Jakuba).
Z toho dôvodu si dovoľujem povedať, že KC má autoritu vysvetľovať tieto písma, ktoré aj vybrala.


Tu si dovolím nesúhlasiť. Odhliadnuc teraz od toho, že pri výklade Písiem treba prihliadať na historická pozadie, zvyklosti tej doby, treba rozlišovať medzi skutočnými faktami, alegóriou, podobenstvami, medzi vecami minulými, prítomnými a budúcimi, výklad Biblie je možný každému, kto má Ducha Svätého, ktorý uvádza do pravdy v spojitosti s obsahom Písiem.

Ján 16:13 Ale keď prijde on, ten Duch pravdy, uvedie vás do každej pravdy; lebo nebude hovoriť sám od seba, ale bude hovoriť všetko, čokoľvek počuje, aj budúce veci vám bude zvestovať.

Ako vieme, Duch Svätý bol vyliaty na Letnice, od tej doby pôsobí medzi veriacimi vo všetkých pokoleniach, všetkých časoch.

Ďalej nám samotné Písmo o sebe hovorí, že je dobré pre uvádzanie do pravdy, na vyučovanie.

2 Timoteovi 3:16 Každé písmo, vdýchnuté Bohom, je aj užitočné na vynaučovanie, karhanie, naprávanie, na výchovné káznenie v spravedlivosti,
17 aby bol človek Boží dokonalý, ku každému dobrému skutku pripravený.


Ďalej tu máme príkaz, aby sme Písmo vykladali. Nie je to príkaz pre starších, kňazov a biskupov, ale tento príkaz sa vzťahuje na učeníkov, ktorým Timotej rozhodne bol a ak dodržiavali veriaci od tej doby príkazy Pána Ježiša Krista (Mat 28:19) a činili mu učeníkov po celom svete, rady učeníkov sa rozrástli a učeníkom sa stáva každý kto nasleduje Krista.

2 Timoteovi 4:1 Tedy ja osvedčujem pred Bohom a pred Pánom Ježišom Kristom, ktorý má súdiť živých i mŕtvych za svojho príchodu a za svojho kráľovstva:
2 Káž slovo, pristupuj v pravý i nepravý čas, karhaj, tresci, napomínaj s celou zhovievavosťou a s učením.


Tým pádom autorita, ktorú si privlastňuje KC sa stáva bezpredmetnou.

mil
Príspevky: 381
Dátum registrácie: Pi Okt 08, 2010 8:10

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa mil »

Biblia sa zachovala a už nikto ju nedokáže zatajiť, alebo zničiť. Jediné čo robia je spochybňujú Bibliu a robia ju nedostatočnou a samozrejme donekonečna opakujú chabý argument popierajúc Ducha Pravdy, že totiž si ju každý bude vykladať po svojom. To, že je tu Otec na nebesiach, ktorý jediný priťahuje ku Kristu a to koho chce a kedy chce, tak túto skutočnosť ignorujú. Človek sa posadil namiesto Ducha Ducha Pravdy a vydáva sa za neho a týmto ho popierajú.

Ján 6:44 Nikto nemôže prijsť ku mne, keby ho nepritiahol Otec, ktorý ma poslal, a ja ho vzkriesim v posledný deň.

Používateľov profilový obrázok
Simon
Príspevky: 175
Dátum registrácie: So Jan 07, 2012 23:36

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa Simon »

Ak je pravda, že „pri výklade Písiem treba prihliadať na historická pozadie, zvyklosti tej doby”, prečo ignoruješ historické svedectvo o ranej Cirkvi? Napr.:

„Apoštoli prijali evanjelium pre nás od Pána Ježiša Krista a
Ježiša Krista poslal Boh. Kristus je teda od Boha a apoštoli
sú od Krista. Toto usporiadanie je teda podľa Božej vôle.
Apoštoli dostali poučenie, úplne verili udalosti vzkriesenia
nášho Pána Ježiša Krista, utvrdili sa vo viere na základe
Božieho slova a s istotou Ducha Svätého vyšli hlásať
radostnú zvesť, že prichádza Božie kráľovstvo. Hlásali to na
vidieku a v mestách. Prvých konvertitov po osvedčení
Duchom pomazali za biskupov a diakonov budúcich
veriacich. Nebola to novinka: o biskupoch a diakonoch sa
písalo už dávno predtým. Sväté písmo hovorí: .Ustanovím
ich biskupov v spravodlivosti a ich diakonov vo viere'"
(Klement Rímsky, List Korinťanom 42, 1-5, okolo roku 80
po Kristovi)

„Keď teda máme také dôkazy, nie je nevyhnutné hľadať u
iných pravdu, ktorú sme dostali od Cirkvi. Lebo apoštoli,
ako bohatý muž v banke, uložili v Cirkvi čo najvernejšie
všetko, čo sa týka pravdy, a každý, kto chce, môže čerpať z
jej vody života. Lebo ona je bránou do života, pričom všetci
ostatní sú zlodejmi a lupičmi. Preto je určite nevyhnutné
vyhýbať sa im a pritom veľmi usilovne sa starať o veci,
ktoré patria Cirkvi, a pridŕžať sa tradície pravdy. Čo teda?
Ak by tu bol spor o nejakú otázku, nemali by sme sa obrátiť
k tým najstarším cirkvám, kde boli apoštoli veľmi dobre
známi, a čerpať od nich to, čo je jasné a isté v súvislosti s
tou otázkou? Čo keby nám apoštoli nezanechali svoje spisy?
Nebolo by nevyhnutné nasledovať tradíciu, ktorú odovzdali
tým, ktorým zverili tieto cirkvi?" (Irenej, biskup z Lyonu:
Proti bludom 3, 4, 1, okolo roku 180)

Jeden z prvých pápežov Cirkvi, svätý Klement, ktorý okolo
roku 96 po Kristovi napísal List cirkvi v Korinte, utvrdil
moje presvedčenie, že staroveká Cirkev pokladala
postupnosť biskupov od apoštolov za veľmi dôležitú.
Klement sa odvoláva na pamiatku dvoch mučeníkov Petra a
Pavla11 a otvorene hovorí, že apoštoli pomazali biskupov a
vytvorili podmienky pre ich nástupcov. Dodáva, že „náš
hriech nie je malý, ak odmietame z biskupského úradu tých,
ktorí bezúhonné a sväto obetovali svoje obety (teda
Eucharistiu)" (44, 4). Potom povzbudzuje Korinťanov, aby
opäť ustanovili klérus, ktorý odmietli, a to na základe toho,
že kňazstvo podobne ako samotné evanjelium ustanovil
Kristus a odovzdali nám ho apoštoli.
V tom istom liste Klement používa Petrovu autoritu, keď
robí poriadok v korintskej cirkvi: „Ale ak niektorí
neposlúchajú slová, ktoré povedal on (Kristus) skrze nás,
nech vie, že pácha hriech a je v nemalom nebezpečenstve...
Teda urobíte nám veľkú radosť a budeme šťastní, ak
poslúchate to, čo sme napísali skrze Ducha Svätého" (59, 1;
63, 2). Klement si nárokuje určitú božskú autoritu, ale
napriek trochu veliteľskému tónu a nárokovaniu božskej
autority Korinťania privítali tento „pápežský zásah".
Nielenže ho privítali, ale veľký cirkevný historik a biskup v
Cézarei, Euzébius (260-339) píše: „Mám dôkazy, že v
mnohých cirkvách sa tento list nahlas čítal zhromaždeným
veriacim v raných časoch, tak ako aj dnes."12
Cirkev v Ríme mala nepochybne jedinečné postavenie v
Cirkvi druhého storočia. Ignác Antiochijský (zomrel roku
110) ju v liste, ktorý jej adresoval, chváli ako „hodnú cti,
hodnú požehnania, hodnú chvály, hodnú úspechu, hodnú vo
svojej svätosti a predsedajúcu v láske, pomenovanú po
Kristovi, pomenovanú po Otcovi,... tí, ktorí sú zjednotení v
tele a duchu v každom prikázaní a naplnení Božou
milosťou, bez kolísania a očistení od každej poškvrny". List
Korinťanom 5,3-7. Cirkevné dejiny, kniha 3, 16.
A toto je len súčasťou pozdravu! Hoci Ignác nikdy neváhal
použiť svoj pastoračný vplyv na iné cirkvi, ktorým písal, v
tomto prípade to nerobí a jednoducho hovorí:
„Neprikazujem vám ako Peter a Pavol."13
Skôr hovorí: „Nikdy ste nikomu nezávideli. Učili ste iných.
Ale túžim, aby to, čo prikazujete, sa neporušovalo."14 Na
začiatku druhého storočia teda cirkev v Ríme „predsedala v
láske" nad Cirkvou.
Okolo roku 182-188 Irenej z Lyonu napísal klasické dielo
pod názvom Proti herézam. V úryvku, o ktorom odborníci
veľmi diskutujú, tvrdí, že cirkev v Ríme je najlepším
meradlom pravovernosti: „Keďže by však bolo veľmi nudné
v takomto zväzku zhodnotiť postupnosti všetkých cirkví,
uvádzame do zmätku všetkých tých, ktorí sa akýmkoľvek
spôsobom... zhromažďujú na neoprávnených stretnutiach;
(hovorím, že to robíme tak), že sa odvolávame na tradíciu,
ktorá pochádza od apoštolov, od veľmi veľkej, veľmi
starobylej a všeobecne známej cirkvi, ktorú založili a
usporiadali v Ríme dvaja najslávnejší apoštoli Peter a Pavol.
Tiež (poukazujeme) na vieru, ktorá sa ohlasuje ľuďom a
ktorá sa dostala do našej doby prostredníctvom postupnosti
biskupov. Lebo je nevyhnutné, aby každá cirkev, to jest
všetci veriaci súhlasili s touto cirkvou pre jej výsadnú
autoritu, pretože apoštolská tradícia v nej bola nepretržite
zachovaná."15
List Rimanom, 4,3. Tamže, 3, 1. Tamže, 3, 3, 2.
Irenej potom podáva zoznam postupnosti biskupov Ríma až
do jeho doby a dodáva: „V tomto poriadku a podľa tejto
postupnosti sme dostali cirkevnú tradíciu a ohlasovanie
pravdy od apoštolov . Toto je najúplnejší dôkaz jednoty a
identity životodarnej viery, ktorá sa zachováva v Cirkvi od
apoštolov až doteraz a odovzdáva sa v pravde."
Tamže, 3, 3, 3.
Sotva by sme tu nevideli význam, ktorý sa pripisuje
postupnosti pápežov.
(Úryvky z knihy Patricka Madrida: Prekvapila ich pravda)

Ján 16:13 To hovorí Ježiš apoštolom po ustanovení Eucharistie (rozumej poslednú večeru).
Timotej je pokračovateľom apoštolskej postupnosti, pretože ho vysvätil apoštol Pavol:

1Tim4:14 Nezanedbávaj dar, ktorý je v tebe a ktorý si dostal skrze proroctvo, vkladaním rúk starších.

2Tim1:6 Preto ti pripomínam, aby si roznecoval Boží dar, ktorý je v tebe prostredníctvom vkladania mojich rúk.

Takže tu nemáme „príkaz, aby sme Písmo vykladali”. Je to „príkaz pre starších, kňazov a biskupov", na ktorých apoštoli položili ruky, ktorým Timotej rozhodne bol. Keďže ty nie si „učeník”, na ktorého niekto z apoštolov alebo ich nástupcoch položil ruky, nemôžeš na seba vzťahovať to, čo Pavel vzťahuje na Timoteja. Ak by si bol vysvätený nástupcami apoštolov tak áno.

Tým pádom autorita, ktorú si privlastňujú protestanti sa stáva bezpredmetnou.


Milý mil, vyjadríš sa niekedy aj k veci alebo budeš stále reagovať príspevkami, ktoré nemajú hlavu ani pätu a témy sa dotýkajú len okrajovo, ak sa vôbec dotýkajú? Lebo som od teba ešte nečítal jasnú jednoznačnú odpoveď, ktorá by vyvracala všetky moje argumenty.

„...donekonečna opakujú chabý argument popierajúc Ducha Pravdy, že totiž si ju každý bude vykladať po svojom.”

Keby si ju každý z vás nevykladal po svojom, tak nie je 30 000 rôznych výkladov Biblie a táto stránka by nemusela vzniknúť. To vy zahmlievate tento rozdiel. Ak by bol výklad jednotný, tak by potom nemusela vzniknúť napr. táto stránka: http://apologet.cz/
Pýtam sa: Je Duch Pravdy rozdelený?

1Kor 1,10
Prosím vás, bratia, pre meno nášho Pána Ježiša Krista, všetci hovorte to isté, aby neboli medzi vami roztržky, ale aby ste boli dokonalí v rovnakom zmýšľaní a v rovnakom úsudku.

1K 1,13
Je Kristus rozdelený? Vari bol Pavol za vás ukrižovaný? Alebo v Pavlovom mene ste boli pokrstení?

"Človek sa posadil namiesto Ducha Ducha Pravdy a vydáva sa za neho a týmto ho popierajú.” Presne to platí o vás, páni protestanti. Popierate, že Kristus udelil Cirkvi Ducha Pravdy a vy, obyčajní ľudia, neučení, na ktorých žiaden z nástupcov apoštolov nikdy nepoložil ruky, sa vydávate za neho a týmto ho popierate.
Moja obľúbená pieseň: http://sk.gloria.tv/?media=295833

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa pavel »

Biblické posolstvo vdýchnuté Bohom je zjavením v písomnej forme (2. Timoteovi 3:15-16). Biblia tvrdí, že to, čo Boh inšpiroval, je Jeho písané slovo (2. Petra 1:20-21). Keď Pán Ježiš Kristus povedal, že „Písmo nemôže byť zrušené“ (Ján 10:35), hovoril o Božom písanom slove.

Udalosti, skutky, prikázania a pravdy od Boha sú nám podané vo forme výrokov t.j. logických, písaných viet. Boh prehlasuje v Písme, že ono a len ono je tou konečnou autoritou vo všetkých otázkach viery a morálky. Čiže je len jeden písomný zdroj od Boha a je len jeden základ pravdy pre Boží ľud v Cirkvi.

Pán Ježiš Kristus vo svojej významnej veľkňažskej modlitbe jasne prehlásil pravdu Božieho Slova. Povedal: „Posväť ich v pravde, - Tvoje slovo je pravda.“ Toto bolo v súlade s vyhláseniami v celej Starej zmluve, v ktorej Duch Svätý neustále prehlasuje, že zjavenie od Boha je pravda, ako napríklad v žalme 119:142, „zákon Tvoj je pravda.“ Hospodin sám preto stotožnil pravdu s písaným Slovom. Nie je žiaden iný zdroj než samotné Písmo, na ktorý by sa vzťahovalo takéto vyhlásenie. Tento jediný zdroj, Sväté Písmo, je pre veriaceho meradlom pravdy.

V Novej zmluve je to písané Božie Slovo a jedine ono, na ktoré sa Pán Ježiš Kristus a Jeho apoštoli odvolávajú ako na konečnú autoritu. Pri pokúšaní sa Pán Ježiš trikrát vzoprel Satanovi hovoriac „Je napísané“, ako napríklad u Matúša 4:4: „On však povedal: Napísané je: Nie samým chlebom bude človek žiť, ale každým slovom, ktoré vychádza z úst Božích.“ Tým, že vyhlásil „Je napísané“, Pán použil presne takú istú vetu, aká je použitá v Svätej Biblii štyridsaťšesťkrát. Opakovaný výskyt tejto frázy podčiarkuje jej dôležitosť. Pánovo úplné prijatie autority Starej zmluvy je zjavné z Jeho slov, ktoré nachádzame u Matúša 5:17-18: „Nemyslite si, že som prišiel zrušiť zákon alebo prorokov; neprišiel som zrušiť, ale naplniť; lebo veru vám hovorím: Dokiaľ sa nebo a zem nepominú, nepominie sa ani jediné písmenko, ani jediná čiaročka zo zákona, kým sa všetko nestane.“

INÉ ZDROJE AUTORITY ODSÚDENÉ
Naviac, pri vyvracaní chýb Saducejov Písmo zaznamenáva, ako Pán hovorí: „Blúdite, pretože neznáte Písmo ani moc Božiu.“ (Matúš 22:29) Ježiš Kristus sústavne ostro kritizoval a napomínal farizejov, pretože postavili svoju tradíciu na úroveň Božieho Slova. Odsúdil ich, pretože sa pokúsili narušiť samotný základ pravdy postavením znamienka rovnosti medzi svoje tradície a Slovo Božie. Tak to o nich vyhlásil v Markovi 7:13: „Takto rušíte slovo Božie svojím podaním, ktoré ďalej podávate; a mnoho tomu podobného robíte.“ Keďže jedine Písmo je inšpirované, ono samotné je konečnou autoritou a sudcom Tradície.

Slovo Pánovo hovorí v Prísloviach 30:5,6 „Každá reč Božia je prečistená, On je štítom tým, čo sa k nemu utiekajú. Nepridávaj nič k Jeho slovám, aby ťa nestrestal a neoznačil za luhára.“ Boh prikazuje, že nemáme nič pridávať k Jeho Slovu: tento príkaz je s dôrazom ukazuje, že jedine Božie Slovo je inšpirované a ono samotné je čisté a nepoškvrnené.
V jednom rade s Prísloviami stojí Hospodinovo silné, jasné vyhlásenie v Izaiášovi 8:20: „K učeniu a svedectvu! Naozaj pre slovo, ktoré hovorím, nekynie úsvit.“

Pravda je takáto: keďže jedine Božie Slovo je inšpirované, ono a len ono samotné je výhradným pravidlom viery. Nemôže to byť ináč.

PS Keď už sem kopíruješ, mal by si sa naučiť, ako to sem vkladať, aby to bolo aj čitateľné!!!

Používateľov profilový obrázok
Simon
Príspevky: 175
Dátum registrácie: So Jan 07, 2012 23:36

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa Simon »

Pavel napísal: „Biblia tvrdí, že to, čo Boh inšpiroval, je Jeho písané slovo (2. Petra 1:20-21).“
Áno? Tak ho potom podľa v. 20 nemôžeme súkromne vykladať.
Pavel napísal: „Čiže je len jeden písomný zdroj od Boha a je len jeden základ pravdy pre Boží ľud v Cirkvi.“
Biblia? Nie, Cirkev!
1Tim 3,15
ale ak sa omeškám, aby si vedel, ako si máš počínať v Božom dome, ktorým je Cirkev živého Boha, stĺp a opora pravdy.

Pavel napísal: „Boh prehlasuje v Písme, že ono a len ono je tou konečnou autoritou vo všetkých otázkach viery a morálky.“
Slovo Pánovo hovorí v Prísloviach 30:5,6 „Každá reč Božia je prečistená, On je štítom tým, čo sa k nemu utiekajú. Nepridávaj nič k Jeho slovám, aby ťa nestrestal a neoznačil za luhára.
2 Timoteovi 3:16-17
Je úplne zrejmé, že táto pasáž neposkytuje žiadny argument, že Sväté Písmo, bez tradície, je jediným pravidlom viery. Apoštol [Pavol] vyžaduje pomoc tradície (2. Tesalonickým. 2:15). Okrem toho, apoštol tu odkazuje na písma, ktorým bol Timotej vyučovaný v svojom detstve.
Značná časť Nového zákona nebola napísaná v jeho detstve: Niektoré z katolíckych listov neboli napísané, keď mu Pavol písal, a žiadna z kníh Nového zákona nebola umiestnená do kánonu kníh Písma. On sa odvoláva na Písma Starého zákona.
Okrem toho, protestanti zvyčajne citujú 2. Timoteovi 3,16-17 vytrhnuté z kontextu. Keď čítame v kontexte okolitých veršov, zistíme, že odkaz Pavla k Písmu je len časť jeho napomenutia, že Timotej má brať ako svojho sprievodcu tradície a Písma. Oba dve verše sa nachádzajú bezprostredne pred protestantmi hojne citovanými veršami: "14 Ale ty vytrvaj v tom, čo si sa naučil a čo ti je zverené. Veď vieš, od koho si sa to naučil. 15 Od útleho detstva poznáš Sväté písma, ktoré ti môžu dať poučenie na spásu skrze vieru, ktorá je v Kristovi Ježišovi."(2 Tim. 3,14-15).
Pavol hovorí Timotejovi, aby pokračoval v tom, čo sa naučil z dvoch dôvodov: po prvé, pretože vie, od koho sa to naučil (od samotného Pavla), a za druhé, pretože on bol vzdelávaný v písmach. Prvým z nich je priama výzva k apoštolskej tradícii, ústnemu učeniu, ktoré apoštol Pavol dal Timoteovi. Takže protestanti musia brať 2. Timoteovi 3,16-17 z kontextu, aby sa dospelo k teórii sola scriptura. Ale keď pasáž čítame v kontexte, je zrejmé, že sa učí, že je dôležitá apoštolská tradícia!
Biblia popiera, že je postačujúca, pretože je kompletné pravidlo viery. Pavol hovorí, že veľa kresťanského učenia sa nachádza v tradícii, ktorá je odovzdávaná ústne (2. Tim. 2:2). On nám dáva pokyn: "A tak teda, bratia, stojte pevne a držte sa učenia, ktoré ste prijali či už slovom a či naším listom." (2 Sol. 2:15).
Táto ústna výučba bola prijatá kresťanmi, rovnako ako oni prijali písomné učenia, ktoré prišli k nim neskôr. Ježiš povedal svojim učeníkom: "Kto vás počúva, mňa počúva, a kto vami pohŕda, mnou pohŕda. Kto však pohŕda mnou, pohŕda tým, ktorý ma poslal." (Lukáš 10:16). Cirkvi, v osobách apoštolov, bola daná právomoc učiť o Kristovi, cirkev je Jeho zástupcom. On ich poveril povediac: "Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého" (Mt 28,19).
A ako to urobiť? Kázaním, ústnymi inštrukciami: "Teda viera je z hlásania a hlásanie skrze Kristovo slovo." (Rimanom 10:17). Cirkev bude vždy živým učiteľom. Je chybou obmedzovať "Kristovo slovo" iba na to, že všetky jeho učenia boli znížené na písanie písaného slova. Biblia nikde nepodporuje taký pohľad.
Ďalej je zrejmé, že ústne Kristovo učenie bude trvať až do konca času. „“ale Pánovo slovo trvá naveky.“ A to je to slovo, ktoré sa vám zvestovalo." (1 Pt. 1:25). Všimnite si, že slovo sa "zvestovalo", to znamená, že bolo oznámené ústne. To slovo vydrží. Nemalo byť
nahradené písomným záznamom, ako je Biblia (doplnené, to áno, ale nie nahradené), a bude aj naďalej mať svoju vlastnú autoritu.
To je jasné, keď apoštol Pavol hovorí Timotejovi: "A čo si počul odo mňa pred mnohými svedkami, zveruj spoľahlivým ľuďom, ktorí budú schopní učiť aj iných." (2 Tim 2:2.). Tu vidíme niekoľko prvých odkazov v reťazci apoštolskej tradície, ktorá sa dedí neporušene od apoštolov do našej doby. Pavlov pokyn Timotejovi je odovzdať ústne učenia (tradície), ktoré dostal od apoštola. Mal ich dať tým mužom, ktorí by boli schopní učiť zase iných, a tak udržiavať reťaz. Pavol dal túto inštrukciu nedlho pred svojou smrťou (2. Tim. 4:6-8), ako pripomienku Timotejovi, ako by mal vykonávať svoju službu.
V tejto diskusii je dôležité mať na pamäti to, čo katolícka cirkev nazýva tradíciou. Termín neodkazuje k legendám alebo mytologickým výmyslom, ani to nezahŕňa prechodné postupy alebo konanie, ktoré sa môžu meniť, ak to vyžadujú okolnosti, ako sú štýly kňazského oblečenia, najmä formy oddanosti svätých, alebo dokonca liturgické úkony. Svätá alebo apoštolská tradícia sa skladá z učenia, ktoré apoštoli odovzdali ústne cez kázanie. Tieto učenia sa do značnej miery (možno úplne) prekrývajú s tými, obsiahnutými v Písme, ale spôsob ich prenosu sa líši.
Oni sa tradujú a zverujú v Cirkvi. Je potrebné, aby kresťania verili, a sledovali túto tradíciu, rovnako ako v Biblii (Lukáš 10:16). Pravda viery bola daná predovšetkým vodcami cirkvi (Ef 3:5), ktorí spolu s Kristom, tvoria základ cirkvi (Ef 2:20). Cirkev bola vedená Duchom Svätým, ktorý chráni toto učenie pred korupciou (Ján 14:25-26, 16:13).
Pavol ilustruje to, čo je tradícia: "Odovzdal som vám predovšetkým to, čo som aj ja prijal: že Kristus zomrel za naše hriechy podľa Písem .... Teda či už ja alebo oni takto hlásame a vy ste tak uverili." (1. Kor. 15:3,11). Apoštol chválil tých, kto nasledoval tradíciu: "Chválim vás, že vo všetkom na mňa pamätáte a zachovávate moje učenie, ako som vám ho odovzdal." (1 Kor 11:2) ..
Prví kresťania "Vytrvalo sa zúčastňovali na učení apoštolov a na bratskom spoločenstve, na lámaní chleba a na modlitbách." (Sk 2,42), dlho predtým, než bol Nový zákon. Od samého začiatku bolo zistené, že plnosť kresťanského učenia v cirkvi ako živé stelesnenie Krista, nie je v knihe. Učenie cirkvi, s jej ústnou, apoštolskou tradíciou, bolo autoritatívne. Pavol sám dáva citát od Ježiša, ktorý bol odovzdávaný ústne k nemu: "Vo všetkom som vám ukázal, že treba takto pracovať a ujímať sa slabých a pamätať na slová Pána Ježiša; lebo on povedal: "Blaženejšie je dávať, ako prijímať."" (Skutky 20:35).
Toto príslovie nie je zaznamenané v evanjeliách, a muselo byť odovzdané k Pavlovi. V skutočnosti, dokonca aj samotné Evanjeliá sú ústna tradícia, ktorá bola zapísaná (Lukáš 1:1-4). A čo viac, Pavol necituje iba Ježiša. On tiež cituje z raných kresťanských cirkevných piesní, rovnako ako v Efezským 5:14. Tieto a ďalšie veci, ktoré boli uvedené na kresťanov "Veď viete, aké príkazy sme vám dali z moci Pána Ježiša." (1. Tesalonickým. 4:2).
Fundamentalisti hovoria, že Ježiš odsúdil tradíciu. Berú na vedomie, že Ježiš povedal: "On im odvetil: „A vy prečo prestupujete Božie prikázanie pre svoje obyčaje?" (Matúš 15:3). Pavol varoval: "Dajte si pozor, aby vás niekto nezviedol filozofiou a prázdnym mámením, založeným na ľudských obyčajoch a na živloch sveta, a nie na Kristovi!" (Kolosenským 2:8). Ale tieto verše len odsudzujú chybné ľudské tradície, nie pravdy, ktoré boli odovzdané ústne a zverené Cirkvi apoštolmi. Tieto posledné menované pravdy sú súčasťou toho, čo je známe ako apoštolská tradícia, ktorú je potrebné odlíšiť od ľudských tradícií a zvykov.
Zvážte Matúš 15:6-9, ktoré vy, fundamentalisti a evanjelikáli, často používate, aby ste obhájili svoje postavenie:. "A zrušili ste Božie slovo pre svoje obyčaje. Pokrytci! Dobre o vás prorokoval Izaiáš, keď povedal: „Tento ľud ma uctieva perami, ale ich srdce je ďaleko odo mňa. No darmo si ma ctia, lebo náuky, čo učia, sú iba ľudské príkazy.“" Pozrite sa pozorne na to, čo povedal Ježiš.
Neodsudzoval všetky tradície. Odsúdil iba tie, ktoré z Božieho slova odpadajú. V tomto prípade to bola záležitosť farizejov, keď predstierali venovanie svojich výrobkov do chrámu, aby sa mohli vyhnúť ich použitiu pre podporu ich rodičov. Tým sa vyhli prikázaniu "Cti svojho otca i svoju matku" (Ex 20:12).
Inde Ježiš nariadil svojim stúpencom, aby dodržiavali tradície, ktoré nie sú v rozpore s Božím prikázaním. "„Zákonníci a farizeji zasadli na Mojžišovu stolicu. Preto robte a zachovávajte všetko, čo vám povedia, ale podľa ich skutkov nerobte: lebo hovoria, a nekonajú." (Matúš 23:2-3).
Čo fundamentalisti a evanjelikáli často robia, bohužiaľ, je, že vidia slovo "tradícia" v Matúšovi 15:3 alebo Kolosenským 2:8, alebo inde, a vyvodia záver, že niečo nazvané "tradícia", treba odmietnuť. Zabúdajú, že je to termín používaný v inom zmysle, ako v 1. Korintským 11:2 a 2. Tesalonickým 2:15, popisujúci, čomu sa má veriť. Ježiš neodsúdil všetky tradície, odsúdil iba chybné tradície, či už doktríny a praktiky, ktoré podkopali kresťanskú pravdu. Zvyšné, ako apoštoli učili, mali byť počúvané. Pavol prikázal Solúnčanom dodržiavať všetky tradície, ktoré im dal, či už ústne alebo písomné.
Úlohou je určiť, čo predstavuje autentickú tradíciu. Ako môžeme vedieť, aké tradície sú apoštolské a ktoré sú iba ľudské? Odpoveď je rovnaká ako, ako vieme, ktoré písma sú apoštolské, a ktoré sú len ľudské, tým, že počúvame učiteľský úrad Kristovej cirkvi. Nebyť Magistéria Katolíckej cirkvi, tak by sme s istotou nevedeli, ktoré údajné knihy Písma sú autentické. Ak cirkev nám zjavila kánon Písma, môže tiež odhaliť nám "kánon tradície", stanovením, ktoré tradície boli odovzdávané apoštolmi. Koniec koncov, Kristus sľúbil, že brány pekelné nepremôžu cirkev (Mt 16,18) a Nový zákon sám o sebe prehlasuje, cirkev je "pilierom a základom pravdy" (1 Tim. 3:15).
Pozri aj:
http://www.inky.sk/Viera/Apologetika/AdJeh_007.dpf
http://www.inky.sk/Viera/Farske/Katech4 ... NAISTO.dpf
http://www.inky.sk/Viera/Farske/skola12 ... zmluvy.doc
http://apo-logia.blogspot.sk/2017/04/bi ... adice.html
Moja obľúbená pieseň: http://sk.gloria.tv/?media=295833

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa pavel »

Len jeden príklad ako prekrúcate Slovo Božie:
Takže protestanti musia brať 2. Timoteovi 3,16-17 z kontextu, aby sa dospelo k teórii sola scriptura. Ale keď pasáž čítame v kontexte, je zrejmé, že sa učí, že je dôležitá apoštolská tradícia!
2 Timoteovi 3:15  a že od detinstva znáš sväté písma, ktoré ťa môžu učiniť múdrym na spasenie skrze vieru v Kristu Ježišovi.
16  Každé písmo, vdýchnuté Bohom, je aj užitočné na vynaučovanie, karhanie, naprávanie, na výchovné káznenie v spravedlivosti,
17  aby bol človek Boží dokonalý, ku každému dobrému skutku pripravený.


V tomto kontexte tu nevidieť žiadnu apoštolskú tradíciu. Jednoducho ste si ju len vymysleli... tak ako všetko ostatné, aby vám to hralo do karát...

Používateľov profilový obrázok
Simon
Príspevky: 175
Dátum registrácie: So Jan 07, 2012 23:36

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa Simon »

Zasa si urobil to, čo viete najlepšie - prekrúcanie a trhanie z kontextu. Ešte raz si dobre pozri, čo som napísal pred tebou citovaným fragmentom:
Okrem toho, protestanti zvyčajne citujú 2. Timoteovi 3,16-17 vytrhnuté z kontextu. Keď čítame v kontexte okolitých veršov, zistíme, že odkaz Pavla k Písmu je len časť jeho napomenutia, že Timotej má brať ako svojho sprievodcu tradície a Písma. Oba dve verše sa nachádzajú bezprostredne pred protestantmi hojne citovanými veršami: "14 Ale ty vytrvaj v tom, čo si sa naučil a čo ti je zverené. Veď vieš, od koho si sa to naučil. 15 Od útleho detstva poznáš Sväté písma, ktoré ti môžu dať poučenie na spásu skrze vieru, ktorá je v Kristovi Ježišovi."(2 Tim. 3,14-15).
Pavol hovorí Timotejovi, aby pokračoval v tom, čo sa naučil z dvoch dôvodov: po prvé, pretože vie, od koho sa to naučil (od samotného Pavla), a za druhé, pretože on bol vzdelávaný v písmach. Prvým z nich je priama výzva k apoštolskej tradícii, ústnemu učeniu, ktoré apoštol Pavol dal Timoteovi. Takže protestanti musia brať 2. Timoteovi 3,16-17 z kontextu, aby sa dospelo k teórii sola scriptura. Ale keď pasáž čítame v kontexte, je zrejmé, že sa učí, že je dôležitá apoštolská tradícia!
Zámerne si vynechal 14. verš. Okrem toho, Pavol chváli Timoteja v 10. verši, že „Ty si však nasledoval moje učenie“.
Kto prekrúca Písma sú teda tí, ktorí z toho obviňujú Cirkev – protestanti. Dokonca uberajú z Božieho slova a pridávajú k Písmu aj to, čo neobsahuje. Naozaj v Písme nenájdeme výrok, že je jediným kompendiom viery. Žiadna kniha z Nového zákona si taký nárok nerobí. Ani tebou z kontextu vytrhávaný a prekrúcaný Timotej, ani žiadna iná kniha nie je všeobsahujúcim súhrnom kresťanskej viery. Ide o súkromné listy napísané za konkrétnym účelom konkrétnym ľuďom. Preto z nich nerob katechizmus.
Ale účelom tejto témy bolo dať odpoveď na otázku, kto je poverený od Boha vykladať Písmo. Tvoje argumenty som presvedčivo vyvrátil a keďže si nevzniesol nič nové, čo by potvrdilo tvoju autoritu vykladať Písmo, prekvapuje ma, že ho stále prekrúcaš svojim falošným výkladom. Prečo to robíš, ak miluješ Pravdu?
Moja obľúbená pieseň: http://sk.gloria.tv/?media=295833

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa pavel »

Neprekrútil som nič priateľu. Verš 14 je rovnako dôležitý ako 15. takže si mal odcitovať nielen ten, ale najlepšie by bolo, ak by si odcitoval celú tretiu kapitolu! Nuž a tu musím poznamenať, že Timotej sa naučil od Pavla presne to, čo je v Evanjeliách. Obsah Dobrej Zvesti, obsah naplenia Zákona Pánom Ježišom, teda všetko čo je (dnes už) v Písmach, ktoré sa vtedy prerozprávali ústne. Takže neviem o čo ti ide?

Keď pozerám na názov tejto témy, napadá ma jediná odpoveď.

Právo na výklad Biblie má každý, kto jej obsah neprekrúca, kto v nej nachádza zhodu vo všetkom, kto si nevymýšla nad jej rámec, kto nezavádza nové praktiky a neučí to, čo v Biblii nie je.

Nuž, a toto žiaľ katolíci porušili už v prvých storočiach. Preto ich prekrútené výklady nie sú pre mňa smerodatné, podobne tak ako pre ostatných veriacich, znovuobrátených, ktorí poznajú Písma, nielen Starého, ale hlavne Nového Zákona/Zmluvy.

Nuž a nakoniec spomínané verše v kompletnosti so zdôraznením kontextu:

2 Timoteovi 3:1  Ale to vedz, že v posledných dňoch nastanú nebezpečné časy.
2  Lebo to budú ľudia, ktorí budú milovať seba, milovať peniaze, chlúbiví, pyšní, rúhaví, rodičom neposlušní, nevďační, bohaprázdni,
3  bez lásky, nesmierliví, pomluvační, nezdržanliví, divokí, nemilujúci dobrého,
4  zradní, náhli, nadutí, viacej milujúci rozkoše ako milujúci Boha,
5  ktorí majú tvárnosť pobožnosti, ktorí však jej moc zapreli. A tých sa stráň.
6  Lebo z tých sú tí, ktorí vnikajú do domov a zajímajú žienky, obťažené hromadou hriechov, vedené rozličnými žiadosťami,
7  ktoré sa vždycky učia, ale nikdy nemôžu prijsť k poznaniu pravdy.
8  A jako čo Jannes a Jambres sa postavili proti Mojžišovi, tak sa aj títo staväjú proti pravde, ľudia, zkazení na mysli, nedokázaní čo do viery.
9  Ale ďalej nepostúpia, lebo ich nerozum bude zrejmý všetkým, ako nakoniec bol i tamtých.
10  Ale ty si nasledoval moje učenie, môj spôsob života, úmysel, moju vieru, zhovievavosť, lásku, trpezlivosť,
11  moje prenasledovania, utrpenia, aké ma stihly v Antiochii, v Ikoniu, v Lystre, ktoré prenasledovania som zniesol, a zo všetkých ma vytrhol Pán.
12  Ale aj všetkých, ktorí chcú pobožne žiť v Kristu Ježišovi, budú prenasledovať.
13  Ale zlí ľudia a čarodejní závratníci budú spieť k horšiemu, zvodiaci do bludu i pojatí bludom.
14  Ale ty zostávaj v tom, čomu si sa naučil a o čom si sa presvedčil vediac, od koho si sa naučil
15  a že od detinstva znáš sväté písma, ktoré ťa môžu učiniť múdrym na spasenie skrze vieru v Kristu Ježišovi.
16  Každé písmo, vdýchnuté Bohom, je aj užitočné na vynaučovanie, karhanie, naprávanie, na výchovné káznenie v spravedlivosti,
17  aby bol človek Boží dokonalý, ku každému dobrému skutku pripravený.

Používateľov profilový obrázok
Tomas12345
Príspevky: 164
Dátum registrácie: Pi Máj 15, 2020 18:34

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa Tomas12345 »

"výklad Biblie je možný každému, kto má Ducha Svätého, ktorý uvádza do pravdy v spojitosti s obsahom Písiem."

Vyvstáva tu ale viacero problémov :

1) Ako človek vie, že je naplnený Duchom Svätým ? Ono totiž skoro každý vykladač Písma o sebe prehlasuje že je naplnený Duchom Svätým, aj jehovisti toto tvrdia, a aký je výsledok ? Výsledok je taký, že tu máme vznik tisíciek roznych protestantských denominácii, každú s iným teologickým učivom. Tadeto teda cesta očividne nevedie.

2) Další problém je to, že Sola Scriptura učí že všetko čo sa nedá potvrdiť Bibliou je nebiblické a teda pre protestantov nepraktizovatelné. O tom že by veriaci mali čítať a vykladať si Písmo podla seba, nie je v Biblii ani jeden verš. Samovykladanie Biblie je teda minimálne nebiblické učivo a malo by byť preto pre protestantov nepraktizovatelné.

3) Dalšia vec je tá, že Biblia nielen o samovykladaní Písma mimo cirkevných predstavených neučí, ale je s ním v priamom rozpore. Sú to práve cirkevní predstavení (starší, biskupi, knazi), ktorých Biblia zmienuje že maju vyučovať ľud 1Pt 5:2, Sk 20:28, List Timotejovi. Oni sú určení na to aby pásli Božie stádo, a nie aby sa Božie stádo páslo samé seba.

4) Toto neplatí len v Novom Zákone, ale ani v Starom Zákone nemohol vykladať Písmo hocikto. Najprv pásol (učil) Božie stádo Mojžiš, po nom nasledoval Jozue, potom proroci, potom rabíni. V Novom Zákone to bol Ježiš, po Ježišovi učili ľud apoštoli, po apoštoloch to boli cirkevní predstavení, ktorých apoštoli určili do funkcií.



"Ján 16:13 Ale keď prijde on, ten Duch pravdy, uvedie vás do každej pravdy; lebo nebude hovoriť sám od seba, ale bude hovoriť všetko, čokoľvek počuje, aj budúce veci vám bude zvestovať.Ako vieme, Duch Svätý bol vyliaty na Letnice, od tej doby pôsobí medzi veriacimi vo všetkých pokoleniach, všetkých časoch."

Aj kebyže je obyčajný veriaci naplnený Duchom Svätým, neoprávnuje ho to k samovýkladu Písma, a to preto lebo sa o tom nikde v Písme nepíše a je to s Písmom v rozpore.

"Ďalej nám samotné Písmo o sebe hovorí, že je dobré pre uvádzanie do pravdy, na vyučovanie.
2 Timoteovi 3:16 Každé písmo, vdýchnuté Bohom, je aj užitočné na vynaučovanie, karhanie, naprávanie, na výchovné káznenie v spravedlivosti,
17 aby bol človek Boží dokonalý, ku každému dobrému skutku pripravený."


To je pravda, ale aby vykladanie Písma prinieslo svoj úžitok, musí byť vykladané určitou autoritou a teda cirkevnými predstavenými, ktorí podľa Biblie majú na výklad právo. Vo verši sa nikde nehovorí o tom aby si všetci veriaci vykladali podľa seba Písmo.

"Ďalej tu máme príkaz, aby sme Písmo vykladali. Nie je to príkaz pre starších, kňazov a biskupov, ale tento príkaz sa vzťahuje na učeníkov, ktorým Timotej rozhodne bol a ak dodržiavali veriaci od tej doby príkazy Pána Ježiša Krista (Mat 28:19) a činili mu učeníkov po celom svete, rady učeníkov sa rozrástli a učeníkom sa stáva každý kto nasleduje Krista."

Timotej nebol len nejaký obyčajný učeník, ale podľa Tradície bol biskupom a tiež v 1Tim 3: 1-2 vidíme že Pavol učí Timoteja o správaní biskupa. :P

Používateľov profilový obrázok
pavel
Príspevky: 577
Dátum registrácie: Po Okt 04, 2010 17:00
Bydlisko: bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa pavel »

Rozhodne nemá právo na výklad Biblie, ten, alebo tá organizácia, ktorá svojimi skutkami a učením popiera Písmo a takou KC v Ríme rozhodne je.

Používateľov profilový obrázok
Tomas12345
Príspevky: 164
Dátum registrácie: Pi Máj 15, 2020 18:34

Re: Kto má právo na výklad Biblie?

Príspevok od používateľa Tomas12345 »

pavel napísal:
Ut Máj 26, 2020 21:44
Rozhodne nemá právo na výklad Biblie, ten, alebo tá organizácia, ktorá svojimi skutkami a učením popiera Písmo a takou KC v Ríme rozhodne je.
To nič nemení na fakte že v Biblii sa jasne píše len o cirkevných predstavených ako o vykladacov a učiteľov Pisma. Vy protestanti teda sami porusujete to čo sa snažíte obhajovať a totiž o praktizovani nebiblickych náuk.

Napísať odpoveď